kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۸۶۷
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۱

راه‌اندازی جایزه داستان و بازآفرینی با هدف به‌روز‌رسانی گنجینه‌های تمدنی (اخبار ادبی و هنری)

 

اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی با هدف تولید ادبی با بهره از گنجینه‌های ملی و تمدنی برگزار می‌شود.
نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی، روز گذشته با حضور سعید لشکری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی، احمد نوری رئیس این جایزه و رئیس حوزه هنری اصفهان و حبیب احمدزاده دبیر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی، میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، علی عباسی مشاوره علمی جایزه بازآفرینی، الهام زارع‌زاده دبیر اجرائی این جایزه در حوزه هنری برگزار شد.
نوری در ابتدای این نشست گفت: باتوجه به اهمیت داستان و بازآفرینی برگزاری اولین جایزه ملی داستان و بازآفرینی توسط حوزه هنری استان اصفهان کلید خورد.
لشکری نیز درباره جایزه داستان و بازآفرینی بیان کرد: قلب حرکت فراتهران در دوره جدید حوزه هنری، روایت هویت انقلاب اسلامی است که هم در فرم و هم محتوا حرف‌هایی برای گفتن دارد. 
عرفان پور نیز بیان داشت: ما در دوره جدید حوزه هنری، شاهد نهضت تحولی هستیم. در حوزه ادبیات داستانی، داستان، رمان و در بحث روایت، تولید و ترویج آثار و تربیت هنرمندان ادبیات داستانی را پیش می‌بریم و این مسئله مهم، در فراتهران نیز درخشش پیدا کرده است.جایزه داستان و بازآفرینی، یک اتفاق ملی و بازآفرینی داستان انقلاب است. ما تلاش داریم اتفاق نوآورانه‌ای در این رویداد بیفتد.
عباسی نیز در ادامه این نشست، یادآور شد: در اهمیت روایت می‌توان به جنایت غزه اشاره کرد، این جنایت حتماً باید روایت شود آن‌هم به شیوه‌ای درست، تا ماجرا و مفاهیمش به درستی منتقل شود. در تعریف بازآفرینی نیز کشف کنش یا سخن آغازین لحاظ می‌شود. بازآفرینی هم در پژوهش و هم در خلق اثر هنری بسیار اهمیت دارد.
زارع‌زاده، به عنوان دبیر اجرائی این رویداد نیز گفت: همه توجه جایزه ملی داستان و بازآفرینی این است که هنرمندان به این مهم ورود کنند که چطور می‌توان با گنجینه‌های ملی و تمدنی‌ زمینه داستان و بازآفرینی را فراهم آورد.
وی افزود: در این رویداد دو دسته فعالیت طراحی شده؛ اول بخش رقابتی که بر تولید اثر در پنج بخش رمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه کوتاه، جستارنویسی و طرح داستان متمرکز است. امروز شروع این بخش را شاهدیم و تا تیرماه ادامه خواهد داشت و اختتامیه آن پاییز امسال برگزار می‌شود. یک بخش نیز حمایت از طرح‌های داستانی است که معمولاً در راستای حمایت و تولید اثر است و دو گروه کارگاه دارد؛ یکی کارگاه‌های داستانی که در استان‌ها برگزار می‌شود و کارگاه‌های علمی هم در اصفهان برپا می‌شود و هر کارگاه با هدایت یکی از داستان‌نویسان مطرح برگزار می‌شود.