kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۸۴۶
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۰
سرمربی برزیلی- فرانسوی از امروز در تمرینات

سومین بازیکن تیم ملی هم کناره‌گیری کرد کار والیبال برای رسیدن به المپیک سخت‌تر از قبل شد

با کناره‌گیری سه تن از ملی‌پوشان کار تیم ملی والیبال برای رسیدن به المپیک 2024 پاریس سخت‌تر از قبل شده است.




سرویس ورزشی-

تیم ملی والیبال ایران در خردادماه سال جاری در نخستین چالش بزرگ خود در رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال حضور پیدا خواهد کرد. این مسابقات به عنوان آخرین آوردگاه برای صعود به المپیک پاریس محسوب می‌شود و به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است. اردوی تیم ملی والیبال ایران هم از ۱۸ فروردین‌ماه برای آمادگی در این مسابقات زیر نظر پیمان اکبری آغاز شده است.
«موریس موتا پائز» سرمربی برزیلی- فرانسوی ایران امروز چهارشنبه به ایران می‌آید تا رسماً کار خود را برای حضور در لیگ ملت‌ها با تیم ملی والیبال ایران آغاز کند. سرمربی تیم ملی والیبال پیش از حضور در ایران ۳۹ بازیکن را به اردوی تیم ملی دعوت کرده بود که نام امیر غفور و سید محمد موسوی هم در بین نفرات بود. البته طبق اعلام برخی منابع خبری حضور این دو بازیکن هنوز در‌هاله‌ای از ابهام است و مشخص نیست این دو بازیکن در لیگ ملت‌ها برای تیم ملی بازی می‌کنند یا خیر.
به گفته مرادی نایب‌رئیس فدراسیون والیبال هر دو این بازیکنان نقطه نظراتی مطرح کردند که هنوز حضورشان در اردوی تیم ملی مشخص نیست، نایب‌رئیس فدراسیون والیبال به این موضوع تأکید کرده تا زمانی که پائز به ایران نیاید چیزی هنوز مشخص نیست.
امیر غفور در فصل گذشته در لیگ رومانی بازی کرد و عملکرد درخشانی هم داشت، او به دلیل موضوعات شخصی قصد حضور در تیم ملی را ندارد. محمد موسوی هم امسال با تیم فولاد سیرجان ایرانیان به عنوان قهرمانی در لیگ برتر والیبال رسید و نقطه نظراتی را برای حضور در تیم ملی با مسئولان فدراسیون مطرح کرده و به همین خاطر هنوز حضورش در تیم ملی مشخص نیست. البته این موضوع به صورت رسمی هنوز اعلام نشده است.
سرعتی‌زن تیم ملی هم کناره‌گیری کرد
اما دیروز در ادامه این کناره‌گیری‌ها‌، خبرگزاری مهر اعلام کرد محمد فلاح سرعتی‌زن تیم ملی اولین بازیکنی بود که از تیم ملی ایران کناره‌گیری کرد، او در صفحه شخصی خود دلیل کناره‌گیری‌اش را مصدومیت اعلام کرده بود. بعد از آن نوبت به مهدی مرندی لیبروی تیم ملی و بازیکن فولادسیرجان ایرانیان رسید که صبح دیروز از حضور در تیم ملی کناره‌گیری کرد. او هم دلیل انصرافش از حضور در تیم ملی را آسیب‌دیدگی اعلام کرد و به این ترتیب این بازیکن باسابقه تیم ملی ایران را برای کسب سومین سهمیه حضور در المپیک همراهی نخواهد کرد. 
با توجه به موج انصرافی‌ها از حضور در تیم ملی به نظر می‌رسد کار برای حضور در لیگ ملت‌ها سخت‌تر از قبل خواهد شد. تاکنون سه بازیکن تیم فولاد سیرجان ایرانیان که هدایت آن در فصل گذشته برعهده بهروز عطایی بود از حضور در تیم ملی انصراف دادند.
پیش از این نیمکت تیم ملی در اختیار بهروز عطایی بود که او نتوانست با تیم موفقیتی به دست بیاورد، تیم ملی در لیگ ملت‌ها در دوره مربیگری عطایی نتایج خوبی به دست نیاورد، در مسابقات انتخابی هم نمایش دور از انتظاری از بلندقامتان ایران دیدیم که در نهایت منجر به سقوط ایران در رنکینگ جهانی شد.
شرایط سخت برای رسیدن به پاریس
هر چند که فدراسیون والیبال برای تشویق اعلام کرده در صورت صعود پاداش تاریخی برای تیم ملی در نظر می‌گیرد اما به نظر می‌رسد کار تیم ملی برای رسیدن به المپیک پاریس سخت‌تر از قبل هم شده است. فدراسیون جهانی از مدتها قبل این نحوه کسب سهمیه‌های المپیک را مشخص کرده بود و بر اساس آن در بخش مردان ۱۲ سهمیه توزیع می‌شود که فرانسه به عنوان میزبان یک سهمیه دارد و ۱۱ سهمیه باقی‌مانده از طریق فرآیندی دو مرحله‌ای تعیین خواهد شد. یکی از این مراحل رقابت‌های انتخابی بود که از هر گروه (این مسابقات در سه گروه برگزار شد) دو تیم برتر سهمیه گرفتند. بنابراین ۵ سهمیه باقی می‌ماند که بر اساس دو اولویت زیر اختصاص پیدا می‌کند:
۱ – همه قاره‌ها در المپیک پاریس نماینده داشته باشند.
۲- تیم‌های برتر رنکینگ جهانی که تا پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ به المپیک صعود نکرده باشند.
در پایان دور مقدماتی لیگ ملت‌های ۲۰۲۴، رنکینگ تیم‌ها مشخص می‌شود. ۶ تیمی که از طریق مسابقات انتخابی المپیک سهمیه را کسب کرده‌اند، کنار می‌روند. فرانسه هم به دلیل میزبانی سهمیه را دارد. پنج سهمیه باقی مانده را از بین تیم‌های برتر باقی‌مانده در رنکینگ انتخاب می‌کنند. البته با توجه به اینکه باید تمام قاره‌ها در المپیک سهمیه داشته باشند و نماینده قاره آفریقا بین تیم‌های برتر رنکینگ نیست، یک سهمیه از پنج سهمیه به بهترین تیم رنکینگ قاره آفریقا تعلق می‌گیرد و ۴ سهمیه باقیمانده به تیم‌های برتر رنکینگ جهانی می‌رسد.
با این حساب تنها شانس باقی مانده برای ایران کسب نتایج خوب در دور مقدماتی لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ است تا جایگاه خود را ارتقا بدهد و بین تیم‌های برتر قرار بگیرد. فدراسیون والیبال پیش از رقابت‌های انتخابی المپیک با اتکا بر اینکه ایران جزو ۱۰ تیم برتر رنکینگ جهانی است، سعی می‌کرد نگرانی‌ها را کمتر کند اما اکنون که جایی بین ۱۰ تیم ندارد و می‌داند شرایط تا چه اندازه حساس است، باید چاره‌ای بیندیشد.