kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۸۲۳
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۰
وزیر دفاع اسبق لبنان فاش کرد 

انفجار مهیب بیروت کار اسرائیل بود



سرویس خارجی-
وزیر دفاع اسبق لبنان طی سخنانی به پرونده بلاتکلیف انفجار مهیب بندر بیروت در سال 2020 (1399) اشاره و تأکید کرد: شواهد نشان می‌دهد اسرائیل عامل این انفجار بوده است.
انفجار بندر بیروت عصر روز سه‌شنبه 14 مرداد 1399 رخ داد، انفجار مهیبی که نیمی از شهر زیبای بیروت، پایتخت لبنان، را تخریب کرد و بالای 220 نفر را کُشت. این انفجار اما قرین شد با یک انفجار رسانه‌ای که به ویژه در لبنان و رسانه‌‎های عربی‌زبان سایر نقاط جهان با سرعت بالایی به راه افتاد. این موج رسانه‌ای فرصت را غنیمت می‌دید که حزب‌الله لبنان را مقصر و به‌گونه‌ای عامل پشت‌پرده یا مقصر این جریان معرفی کند. اما همان‌طور که شدت گرفتن این جریان سریع بود، افول آن هم سریع رخ داد؛ چیزی نگذشت که این راه به بُن‌بست خورد و این خط رسانه‌ای رسوا شد. این جریان نه‌تنها حزب‌الله را نتوانست محکوم کند بلکه خود را رسوا کرد که این مطلب را باید در جای خود بررسی کرد.
حالا اظهارات قابل‌توجهی از این انفجار به گوش می‌رسد. «الیاس المر»، وزیر دفاع اسبق لبنان در جریان یک مصاحبه به پرسش‌هایی درباره پرونده‌های مختلف این کشور از جمله تحولات جنوب در سطح درگیری کنونی میان حزب‌الله و ارتش رژیم صهیونیستی پاسخ داده است. «المر» در بخشی از مصاحبه خود درباره فاجعه انفجار مهیب بندر بیروت در اوت 2020 اظهار داشت که «تحلیل‌ها به این واقعیت منجر می‌شود که انفجار بندر بیروت از طریق پرتاب یک بمب از هواپیما انجام شده و اندازه مواد منفجره قابل تخمین نیست.» به گزارش تسنیم، وی تاکید کرد که «اسرائیل عامل این جنایت بوده است.»
وزیر دفاع اسبق لبنان در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با شبکه «الجدید» می‌گوید: حزب‌الله، لبنان را چندین‌بار از خطرات نجات داده است از جمله در مقابله با تروریست‌های تکفیری. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا از نظر او ادامه حمایت حزب‌الله از غزه و تداوم درگیری‌ها در جبهه جنوب لبنان کار درستی است یا نه؟» اظهار داشت که «حزب‌الله به هیچ وجه دنبال جنگ نیست و هر کاری که به نفع لبنان باشد و برای کشور ما آزادسازی به ارمغان بیاورد را انجام می‌دهد، همان‌طور که حزب‌الله اراضی اشغالی ما را از شر دشمن آزاد کرد و وضعیت مرزهایمان را تنظیم نمود و زمینه‌ای را فراهم کرد تا لبنان بتواند منابع انرژی خود مانند گاز و نفت را از آب‌های سرزمینی استخراج کند.»
گفتنی است، مداخله مستقیم طرف‌های خارجی و بین‌المللی در جریان تحقیقات مربوط به این انفجار از همان ابتدا آغاز شد و در رأس آنها آمریکا سعی داشت این پرونده را نیز همانند پرونده ترور «رفیق حریری»، نخست‌وزیر وقت لبنان، در فوریه 2005 بین‌المللی کند، پرونده‌ای که بعد از گذشت 19 سال هرگز حقیقت آن فاش نشد و با دستگیری و مجازات افرادی که هیچ نقشی در این جنایت نداشتند، مختومه گشت. در کشوری که حتی ترورها و بمب‌گذاری‌های سطح بالا بدون مجازات باقی ماندند، بسیاری نگران هستند که تحقیقات درباره انفجار هم در روشن کردن حقیقت شکست بخورد.