kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۸۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۰

گزارش فایننشال‌تایمز درباره بی‌اعتنایی اروپا به درخواست‌های نظامی زلنسکی

 

روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» در گزارشی از بی‌اعتنایی کشورهای اروپایی به درخواست‌های نظامی زلنسکی خبر داده و نوشته است: آنها به درخواست‌های کی‌یف برای تامین برخی تسلیحات، پاسخ نمی‌دهند.
اشتهای زلنسکی برای دریافت تسلیحات جدید و گران‌قیمت از اروپا و آمریکا تمامی ندارد. روزی نیست که وی و سایر مقامات اوکراینی لیست تازه‌ای از تسلیحات درخواستی را روانه کشورهای اروپایی نکنند. گزارش‌ها حاکی است میزان تسلیحات اهدائی اروپایی‌ها به کی‌یف به قدری است که دیگر در انبارهای تسلیحاتی غرب سلاحی نمانده است. اما گزارش تازه‌ای که فایننشال‌تایمز منتشر کرده است، نشان می‌دهد اروپایی‌ها دیگر از درخواست‌های زلنسکی خسته شده و روی خوشی به این درخواست‌ها نشان نمی‌دهند. این روزنامه انگلیسی چاپ لندن در ادامه نوشته، در حالی که اوکراین در ادامه درخواست‌های بی‌پایان از متحدانش برای کمک‌ تسلیحاتی، در نشست اخیر وزیران دفاع و خارجه اتحادیه اروپا پدافند هوائی بیشتر درخواست کرده بود، متحدان اروپایی برای برآورده کردن این درخواست قدم جلو نگذاشته و گفتند کشورهایی همچون یونان و اسپانیا برای عرصه این سلاح‌ها، مناسب‌ترند!
به نوشته فایننشال‌تایمز اخیرا اوکراین متحدان غربی خود را برای دریافت هفت سامانه ضدهوائی بیشتر همچون پاتریوت و اس-300 در واکنش به تشدید عملیات‌های هوائی و موشکی روسیه تحت فشار گذاشته است. با این وجود در پاسخ به این فشارها تنها آلمان چندی پیش اعلام کرد یک سامانه پاتریوت را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. به گزارش ایسنا در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «چند منبع مطلع گفتند چند رهبر دیگر اتحادیه اروپا در یک نشست در هفته گذشته در شهر بروکسل شخصاً از پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا و «کریاکوس میتسوتاکیس»، همتای یونانی او خواستند تعدادی از سامانه‌های پدافند هوائی خود را در اختیار اوکراین بگذارند. این رهبران اتحادیه اروپا تلاش کردند این دو نخست‌وزیر که ارتش‌های کشورهایشان هرکدام بیش از ۱۲ سامانه پاتریوت و سامانه‌های پدافند هوائی دیگر نظیر اس-۳۰۰ دارند را قانع کنند که نیاز اوکراین به این سامانه‌ها بیشتر از نیاز کشورهای آنها است چون با تهدید رو‌به‌رو نیستند. خبرگزاری آسوشیتدپرس هم نوشته است: تا روز دوشنبه هنوز هیچ‌یک از اعضای اتحادیه اروپا که مالک سامانه پاتریوت هستند سیگنال واضحی درباره اینکه بخواهند تعداد بیشتری از این سامانه را در اختیار اوکراین قرار دهند، نفرستادند.
اقتصاد روسیه قوی‌تر از تحریم‌ها!
غرب در جنگ اوکراین، فقط به ارسال کمک‌های نظامی به زلنسکی اکتفا نکرده و با تحمیل تحریم‌های سنگین و بعضاً حتی مصادره اموال روسیه، تلاش کرده، یک متحد قدرتمند سنتی را با ابزار اوکراین، کنار بزند. پایگاه خبری «بیزنس اینسایدر» هم در مطلبی با اشاره به اظهارات برخی کارشناسان غربی درخصوص احتمال «ازهم‌پاشیدگی اقتصاد روسیه»، اذعان کرد: «اقتصاد روسیه با وجود شرایط جنگی و تحریم‌های غرب باثبات و قدرتمند است... برخلاف نظر اعضای بنیاد صلح کارنگی (اندیشکده آمریکایی) که معتقدند اقتصاد روسیه احتمالاً ظرف یک سال و نیم با چالش‌های بزرگی رو‌به‌رو شده و از هم می‌پاشد، صندوق بین‌المللی پول به تازگی پیش‌بینی کرده است که اقتصاد این کشور در سال‌جاری سریع‌تر از سایر اقتصادهای توسعه‌یافته از جمله آمریکا رشد خواهد کرد. صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته در گزارشی رشد ۳.۲درصدی را برای اقتصاد روسیه پیش‌بینی کرد.» این پایگاه خبری سپس اذعان می‌کند که اقتصاد روسیه با وجود افزایش هزینه‌های نظامی و تحریم‌های غرب به دلیل جنگ اوکراین همچنان قدرتمند است. نشریه پولیتیکو نیز ماه گذشته میلادی در گزارشی ضمن اذعان به ناکارآمدی تحریم‌های غرب علیه روسیه نوشته بود: «ممکن است سال‌ها طول بکشد تا کارزار فشار علیه این کشور به نتیجه مطلوب آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها برسد.»
هشدار روسیه به غرب
خبر دیگر این که رئیس مجلس سنای روسیه هشدار داد که این کشور پیش‌نویس قانونی را تهیه کرده است که به واسطه آن اقدامات احتمالی کشورهای اروپایی، جهت مصادره اموال ۳۰۰میلیارد دلاری مسکو برای کمک به اوکراین را تلافی کند. به گزارش فارس به نقل از رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه قانونی را تصویب کرد که به موجب آن اجازه مصادره دارایی‌های حاکمیتی روسیه داده می‌شود، هرچند بخش عمده این دارایی‌ها در اروپا است. «والنتینا ماتوینکو»، رئیس مجلس سنای روسیه در واکنش به این مسئله عنوان کرده است: ما هم پاسخ آماده‌ای برای چنین اقدامی داریم. ما یک پیش‌نویس قانونی داریم که بر اساس آن خود را برای انجام یک اقدام تلافی‌جویانه آماده کرده‌ایم. وی عنوان کرده است که در صورت اجرائی‌کردن چنین لایحه‌ای، اروپایی‌ها بیشتر از روسیه ضرر خواهند کرد. کرملین بارها عنوان کرده است که هرگونه توقیف دارایی‌های این کشور مغایر با اصول بازار آزاد است که از سوی غرب تبلیغ می‌شود.