kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۵۲۵
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳
چین

  نیمی از شهرهای بزرگ در حال فرونشست هستند


 
 بر اساس مطالعه‌ای که بر روی داده‌های ماهواره‌ای سراسری منتشر شد، نزدیک به نیمی از شهرهای بزرگ چین از سطوح «متوسط تا شدید» با پدیده فرونشست مواجه هستند.
به گزارش شفقنا؛ رویترز نوشت: نویسندگان این مقاله که توسط مجله Science منتشر شده است، دریافتند که 45درصد از زمین‌های شهری چین با سرعتی بیشتر از 3 میلی‌متر در سال، در حال فرونشست هستند که با پیشروی آب دریا میلیون‌ها نفر را در معرض سیل قرار می‌دهد.
گروهی از محققان به سرپرستی آئو زورویی از دانشگاه جنوب چین می‌گویند: با توجه به جمعیت شهری چین که در حال حاضر بیش از ۹۰۰میلیون نفر است؛ «حتی بخش کوچکی از فرونشست در چین می‌تواند به تهدیدی اساسی برای زندگی شهری تبدیل شود».
فرونشست زمین در حال حاضر بیش از ۷.۵میلیارد یوان (۱.۰۴میلیارد دلار) خسارت سالانه به چین وارد می‌کند و در قرن آینده، تقریباً یک‌چهارم از زمین‌های ساحلی می‌تواند کمتر از سطح دریا باشد و صدها میلیون نفر را در معرض خطر بیشتری از طغیان قرار دهد.
شهر شمالی تیانجین، که بیش از ۱۵میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، به عنوان یکی از بدترین مناطق شناخته شده است. سال گذشته، سه‌هزار ساکن این منطقه پس از یک فاجعه زمین‌شناسی ناگهانی تخلیه شدند که محققان علت آن را کاهش آب و همچنین ساخت چاه‌های زمین‌گرمایی می‌دانند.
بسیاری از مناطق زغال‌سنگ قدیمی چین نیز در نتیجه استخراج بیش از حد آسیب دیده‌اند، به طوری که مقامات اغلب مجبور می‌شوند برای تقویت زمین، بتن را به شفت‌های در حال فروپاشی تزریق کنند.
مشکل به چین محدود نمی‌شود. یک مطالعه جداگانه که در فوریه منتشر شد، نشان داد که حدود ۶.۳میلیون کیلومترمربع (۲.۴میلیون مایل‌مربع) از زمین در سراسر جهان در معرض خطر است. در میان کشورهایی که بیشترین آسیب را دیده‌اند، اندونزی است که بخش بزرگی از پایتخت جاکارتا اکنون زیرسطح دریا قرار دارد.