kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۵۲۲
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۸
رقابت‌های کشتی آزاد کسب سهمیه در قاره آسیا 

امامی و آذرپیرا مسافر پاریس شدند کشتی آزاد ایران به 5 سهمیه المپیک رسید

با برگزاری رقابت‌های کسب سهمیه المپیک کشتی آزاد در شهر بیشکک قرقیزستان، آزادکاران ایران دو سهمیه دیگر کسب کردند تا سهمیه‌های کشتی آزاد ایران در المپیک 2024 پاریس به عدد 5 برسد.

 

 
 
 
سرویس ورزشی-
 
رقابت‌های کشتی آزاد کسب سهمیه المپیک در قاره آسیا، صبح دیروز جمعه به میزبانی بیشکک قرقیزستان برگزار شد و در پایان یونس امامی در وزن 74 کیلوگرم و امیرعلی آذرپیرا در وزن 97 کیلوگرم موفق به کسب سهمیه المپیک برای کشتی آزاد ایران شدند تا آزادکاران ایران تا این‌جا از 6 وزن المپیکی‌، صاحب 5 سهمیه شوند.
احمد جوان اولین نماینده‌ ایران بود که در این رقابت‌ها روی تشک رفت. او در دور اول مقتدرانه و بدون اشتباه 10 بر صفر آیال بلولیوبسکی کشتی‌گیر روسی‌الاصل تاجیکستان را مغلوب کرد و در مرحله یک چهارم نهائی مقابل مونخ باتخویاگ از مغلوستان قرار گرفت. او در حالی که یک امتیاز از حریف پیش افتاده بود، طی یک غافلگیری فن 4 امتیازی خورد و بعد از آن در تلاش بود که امتیاز از دست داده را جبران کند اما در آغاز تایم دوم باز هم فنی مشابه او را عقب انداخت و درنهایت این مبارزه 14-3 به سود کشتی‌گیر مغول تمام شد. به این ترتیب در وزن 57 کیلوگرم نماینده ایران از دور رقابت‌ها حذف شد و کار کسب سهمیه این وزن ایران، به گزینشی استانبول کشیده خواهد شد.
این طور که پیداست ضعف و ناکامی سبک‌وزن‌های کشتی آزاد ایران همچنان ادامه دارد و حالا آخرین امید ایران برای حضور در المپیک، علیرضا سرلک است. با نتایجی که در بیشکک رقم خورد، حالا علیرضا سرلک به خط شده و باید خودش را مهیای شرکت در مسابقات گزینشی جهانی کند که دهه سوم اردیبهشت ماه در ترکیه برگزار می‌شود. سرلک در فینال مسابقات کشوری مغلوب جوان شد و در ادامه به دلیل ابتلا به آنفلوانزا، از لیست اعزامی به جام یاشاردوغو خارج شد. این کشتی‌گیرِ عنوان‌دار، آخرین گزینه کادرفنی تیم ملی ایران برای کسب سهمیه المپیک در استانبول است.
کسب چهارمین سهمیه توسط امامی
یونس امامی نماینده وزن ۷۴ کیلوگرم ایران و دارنده ۲ مدال برنز جهان، در مرحله نیمه نهائی مقابل نورکجا کایپانوف دارنده مدال نقره جهان از قزاقستان به روی تشک رفت و در پایان با نمایشی مطمئن با نتیجه قاطع ۱۱ بر صفر به برتری رسید و صاحب سهمیه المپیک شد. امامی پیش از این در دور نخست استراحت کرد، سپس با نتیجه ۱۵ بر ۴ بیونگ مین گنگ از کره جنوبی را شکست داد و به مرحله نیمه نهائی راه یافت.
یونس امامی پس از کسب سهمیه المپیک برای کشتی آزاد ایران، گفت: خدا را شکر توانستم سهمیه المپیک را برای کشورم ایران به‌دست بیاورم. اصلا به فکر خودم نبودم و هدفم این بود که سهمیه المپیک را برای مردم ایران به‌دست بیاورم که در این روزها ما را دعا کردند و می‌خواستم آن‌ها را خوشحال کنم.
دارنده ۲ مدال برنز جهان، افزود: در مبارزه صبح بدنم راه نیفتاده بود اما بعد از کشتی اول بدنم راه افتاد. وی درباره شکست حریف قزاق در این رقابت‌ها و کسب سهمیه المپیک، گفت: در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ به این حریف به‌خاطر اشتباه خودم و داوری باختم اما پس از آن ۳ بار او را شکست دادم.
 آذرپیرا هم المپیکی شد
امیرعلی آذرپیرا نماینده وزن ۹۷ کیلوگرم ایران و دارنده ۲ مدال طلای امیدهای جهان در دیدار نیمه نهائی مقابل گانخویاگ گانباتار از مغولستان به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه ۳ بر صفر به برتری رسید و با راهیابی به فینال، موفق شد پنجمین سهمیه المپیک پاریس برای کشتی آزاد ایران را از آن خود کند. آذرپیرا پیش از این در دور نخست استراحت کرد، سپس مقابل آرش یوشیدا کشتی‌گیر دورگه ایرانی و ژاپنی از کشور ژاپن با نتیجه ۹ بر یک به برتری رسید و راهی نیمه نهائی شد.
مبارزه قاسمپور با یزدانی برای حضور در پاریس
محسن کاوه سرمربی تیم ملی کشتی آزاد پس از کسب ۲ سهمیه المپیک توسط یونس امامی و امیرعلی آذرپیرا از انتخاب این دو کشتی‌گیر به عنوان نمایندگان اوزان ۷۴ و ۹۷ ایران در المپیک پاریس خبر داد. به این ترتیب با توجه به قطعی شدن انتخاب آذرپیرا برای المپیک پاریس،‌ کامران قاسمپور دیگر شانسی برای انتخاب در وزن ۹۷ کیلوگرم ندارد و باید برای رسیدن به المپیک با حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم رقابت کند. یزدانی طی چند روز آینده به تشک کشتی بازمی‌گردد و به احتمال فراوان او به همراه قاسمپور و وفایی‌پور عازم تورنمنت مجارستان خواهند شد.
تعداد سهمیه‌ها به عدد 5 رسید
کشتی آزاد ایران پیش از این در جریان رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۳ در اوزان ۶۵ توسط رحمان عموزاد، در ۸۶ توسط حسن یزدانی و در وزن ۱۲۵ کیلوگرم توسط امیرحسین زارع موفق به کسب ۳ سهمیه المپیک شده بود. به این ترتیب با کسب ۲ سهمیه المپیک توسط امامی و آذرپیرا، تعداد سهمیه‌های کشتی آزاد ایران برای المپیک ‌پاریس به عدد ۵ رسید. آخرین فرصت کشتی آزاد ایران برای کسب سهمیه المپیک، رقابت‌های جهانی کسب سهمیه در استانبول است که ۲۰ اردیبهشت در استانبول ترکیه برگزار می‌شود و نماینده وزن ۵۷ کیلوگرم ایران برای کسب آخرین سهمیه به میدان خواهد رفت.
آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی از فردا
رقابت‌های کشتی فرنگی برای کسب سهمیه المپیک از فردا (یکشنبه) در بیشکک قرقیزستان آغاز می‌شود در وزن 77 کیلوگرم که 9 نفر حضور دارند، امین کاویانی نژاد پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با علی محمد 
ال عبوداح از عراق کشتی می‌گیرد و در صورت گذر از این حریف، در مرحله نیمه نهائی به مصاف برنده کشتی میان ویکاس از هند و لی یو از چین می‌رود. در وزن 87 کیلوگرم که 11 شرکت‌کننده دارد، علیرضا مهمدی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با برنده دیدار میان آسان ژانیشوف از قرقیزستان و یالاس عبدو رازاکوف از ترکمنستان کشتی می‌گیرد.