kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۵۱۰
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۶
مؤسسه رتبه‌بندی «اس ‌اند پی گلوبال» اعلام کرد

کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی با خالی شدن خزانه

 
 
 
در حالی که جنگ غزه خزانه رژیم صهیونیستی را خالی کرده است مؤسسه رتبه‌بندی اس ‌اند پی گلوبال رتبه اعتباری این رژیم را تا +A پایین آورده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، مؤسسه رتبه‌بندی اس ‌اند پی گلوبال پس از مؤسسه مودیز رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را به دنبال افزایش مخاطرات ژئوپلیتیکی در خاورمیانه پایین آورد.
اس ‌اند پی رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را تا +A پایین آورده است. طبق بیانیه ‌این مؤسسه اعتبارسنجی، دورنمای رتبه‌بندی رژیم صهیونیستی منفی است و این رتبه دوباره در دهم ماه مه (اردیبهشت) مورد بررسی قرار می‌گیرد.
اس ان پی اعلام کرد افزایش اخیر تنش‌ها با ایران، همین حالا هم مخاطرات ژئوپلیتیکی برای رژیم صهیونیستی را افزایش داده است. احتمالاً از یک درگیری منطقه‌ای جلوگیری می‌شود اما جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس تا پایان 2024 ادامه خواهد داشت.
سه شرکت بزرگ اعتبارسنجی دنیا به رژیم صهیونیستی در مورد اعتبار این کشور در زمان آغاز جنگ با حماس در ماه اکتبر (مهرماه) هشدار دادند. این جنگ خزانه رژیم صهیونیستی را خالی کرده است. مؤسسه اعتبارسنجی مودیز برای اولین بار رتبه اعتباری این رژیم را در ماه فوریه (بهمن ماه) پایین آورد.
این کاهش اعتبار بر ارزش اوراق قرضه و ارز رژیم صهیونیستی تاثیر می‌گذارد. ارزش شکل حدود پنج درصد از ابتدای سال جاری میلادی در برابر دلار کاهش یافته است.
 افزایش بدهی اسرائیل
 تا 66 درصد تولید ناخالص داخلی
تحلیلگران عقیده دارند با توجه به بدتر شدن روابط ژئوپلیتیکی رژیم صهیونیستی و افزایش بودجه جنگ این رژیم، کاهش رتبه اعتباری و دورنمای منفی برای اعتبارسنجی آن قابل درک است.
اس اند پی پیش‌بینی می‌کند کسری بودجه رژیم صهیونیستی در سال جاری میلادی تا هشت درصد تولید ناخالص داخلی آن کاهش یابد که دلیل اصلی آن افزایش هزینه‌های دفاعی است. تخمین زده می‌شود بدهی رژیم صهیونیستی تا 2026 به 66 درصد تولید ناخالص داخلی برسد.
 نگرانی اقتصادی 80 درصد صهیونیست‌ها
به گزارش فارس، بر اساس آنچه وبگاه «هیدبروت» وابسته به جنبش «صهیونیسم مذهبی» گزارش داده است، از سال گذشته، رژیم صهیونیستی شاهد شوک‌های زیادی بوده است، چه افزایش قابل توجه نرخ بهره و افزایش قیمت‌ها، «طوفان الاقصی»، تجاوز نظامی علیه غزه و بسیج گسترده نیروهای ذخیره که باعث وخامت اوضاع اقتصادی و اجتماعی این رژیم شده است.
شبکه 12 اسرائیل نیز گزارش داد که داده‌های ارائه شده در این نظرسنجی که همزمان با ورود جنگ غزه به هفتمین ماه خود و در آستانه عید فصح (عید آزادی قوم یهود از قید برده‌داری فرعون‌) است که از عصر یکشنبه این هفته آغاز می‌شود و به مدت هفت روز ادامه دارد، تصویری تاریک از پیامدهای جنگ برای اسرائیلی‌ها ارائه می‌دهد.
وبگاه عبری والا نیز در بررسی نتایج نظرسنجی اعلام کرد، پس از بیش از شش ماه جنگ، اثرات درازمدت آن آشکار شده زیرا نظرسنجی انجام شده توسط «لاتت» داده‌های نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد که حدود نیمی از اسرائیلی‌ها بر این باورند که کابینه نتانیاهو قادر به مقابله با سختی‌های جنگ نیست. در شرایطی که اوضاع مالی، اقتصادی، اجتماعی و روانی اسرائیلی‌ها بدتر شده است.
تنها حدود 16 درصد اسرائیلی‌ها بر این باورند که کابینه نتانیاهو می‌تواند به عواقب و آثار جنگ رسیدگی و بر آن غلبه کند در حالی که 34 درصد درباره توان کابینه در این خصوص تردید دارند.
در این نظرسنجی حدود 30 درصد از اسرائیلی‌ها معتقدند وضعیت اقتصادی آن در مقایسه با سال گذشته به طور قابل توجهی بدتر شده است و در کل 83 و هشت دهم درصد معتقدند وضعیت اقتصادی آنها به دلیل هزینه‌های زندگی بدتر شده است.
27 و سه دهم درصد معتقدند که وضعیت بد اقتصادی ناشی از انباشت بدهی‌های کابینه است و 24 و هفت دهم درصد معتقدند اوضاع مالی و اقتصادی آنها به دلیل افزایش سود وام مسکن و افزایش نرخ بهره بدتر شده است.
14 و 9 دهم درصد هم معتقدند که درآمد یک خانواده از ابتدای جنگ بسیار بسیار آسیب دیده است و این درخصوص کسانی که از مناطق مرزی تخلیه شدند به 35 و چهار دهم درصد می‌رسد.
29 و سه دهم درصد هم معتقدند که درآمد آنها کفاف هزینه‌های اصلی خانواده آنها هم نمی‌دهد. ضمن اینکه 33 و یک دهم درصد نیز گفته‌اند هزینه‌های خانواده‌هایشان تا حد زیادی کاهش یافته است. در مجموع 80 درصد اسرائیلی‌ها گفته‌اند در مقایسه با سال گذشته برای ایام عید یهودی به شکل خیلی حساب شده و محدودتر هزینه می‌کنند.