kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۵۰۶
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۶

آخرین التماس‌های کیف برای نجات « اگر کمک نکنید، جنگ جهانی سوم حتمی است»

 
 
نخست‌وزیر اوکراین با بیان اینکه اگر اوکراین در جنگ خود با روسیه شکست بخورد، «جنگ جهانی سوم» رخ خواهد داد، از کنگره آمریکا خواست تا لایحه کمک‌های خارجی را که مدت‌هاست مسکوت مانده است، تصویب کند. 
وضعیت اوکراین در میدان جنگ به شدت بحرانی است و شکست اوکراین در جنگ این روزها به پرتکرارترین جمله در تحلیل تحولات جنگ اوکراین تبدیل شده است. طی ماه‌های گذشته با برهم خوردن موازنه به نفع روسیه و به ضرر اوکراین کارشناسان، رسانه‌ها و مقامات غربی بارها درباره شکست اوکراین در جنگ با روسیه هشدار داده‌اند. روزی نیست که مقامات اوکراین از زلنسکی گرفته تا نخست‌وزیر‌، وزیر دفاع و وزیر امور خارجه این کشور درخواست کمک‌های نظامی را از غرب تکرار نکنند. مقامات اوکراینی سعی دارند شکست در جنگ را به امنیت کل ناتو گره بزنند تا تسلیحات بیشتری را از غرب دریافت کنند. سال گذشته ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شده بود که اگر روسیه در مناقشه پیروز شود، می‌تواند بعدا به لهستان حمله کند و جنگ جهانی سوم را آغاز کند. در جدیدترین مورد نیز «دنیس شمیهال» نخست‌وزیر اوکراین در مصاحبه‌ای هشدار داد که در صورت شکست اوکراین جنگ جهانی سوم رخ خواهد داد. وی گفت: «اگر از ما محافظت نکنید، اوکراین سقوط خواهد کرد... بنابراین سیستم جهانی و امنیت جهانی نابود خواهد شد و همه جهان باید یک سیستم امنیتی جدید پیدا کنند.» نخست‌وزیر اوکراین افزود: «یا درگیری‌های زیادی رخ خواهد داد، بسیاری از این نوع جنگ‌ها، و در نهایت می‌تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود.» وی با هشدار در زمینه جنگ جهانی سوم خواستار تصویب کمک 61 میلیارد دلاری در کنگره آمریکا شد. به گزارش ایسنا مجلس نمایندگان آمریکا قرار است امروز(شنبه) در مورد این بسته رای‌گیری کند. این پیشنهاد شامل تامین مالی برای رژیم صهیونیستی و همچنین هند و اقیانوس آرام است. روسیه می‌گوید هرگونه کمک تازه آمریکا به اوکراین تفاوتی در میدان جنگ ایجاد نخواهد کرد، زیرا وضعیت در خط مقدم برای کی‌یف «نامطلوب» به نظر می‌رسد.
بیانیه وزرای دارایی گروه 7
همزمان با تداوم درخواست‌ها اوکراینی‌ها از غرب برای تداوم کمک‌ها وزرای دارایی گروه 7 و رؤسای بانک مرکزی اروپا در بیانیه‌ای اعلام کردند گروه هفت کشور صنعتی مصمم است تا زمانی که مسکو خسارات ناشی از درگیری اوکراین را پرداخت نکند، دارایی‌های مستقل روسیه را مسدود نگه دارد. به گزارش ایسنا، مقامات مالی گروه هفت در حاشیه نشست‌های بهاری صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن دی‌سی در بیانیه مشترکی اعلام کردند. «ما بر عزم خود برای اطمینان از پرداخت خسارت روسیه به اوکراین تاکید می‌کنیم. دارایی‌های حاکمیتی روسیه در حوزه قضائی ما تا آن زمان مسدود می‌ماند، آن هم مطابق با سیستم‌های حقوقی مربوطه ما.» در این بیانیه، کشورهای گروه هفت از پیشنهادات اتحادیه اروپا برای هدایت سودهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه به نفع اوکراین و همچنین اقدامات انگلیس و ایالات متحده برای توقف تجارت جدید فلزات اساسی روسیه در مبادلات جهانی فلزات خود استقبال کرده‌اند.
اوکراین مثل اسرائیل نیست!
خبر دیگر این که رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به درخواست‌های حمایت غربی‌ها از اوکراین مثل حمایت‌ها از رژیم اسرائیل اعلام کرد کیف نباید از همان نوع حمایتی که غرب از رژیم صهیونیستی در جریان حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی ارائه کرد، درخواست کند، زیرا این دو وضعیت قابل مقایسه نیستند. به گزارش ایسنا، «جوزپ بورل»، پس از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که این دو وضعیت «چیزهای متفاوتی هستند که قابل مقایسه نیستند». بورل گفت: «موشک‌ها و پهپادهای ایران از فراز پایگاه‌های انگلیس و فرانسه عبور کرده‌اند و در نتیجه آنها اقدام کردند. در حالی‌که هیچ پایگاه هوائی بریتانیا یا آمریکا‌، در خاک اوکراین یا در قلمروی که موشک‌های روسیه بر فراز آن پرواز می‌کنند، وجود ندارد. بنابراین نمی‌توان پاسخ یکسانی داد زیرا شرایط یکسان نیست». بورل در پاسخ به این سؤال که آیا اتحادیه اروپا در دفاع از  رژیم صهیونیستی مشارکت دارد یا خیر، گفت که این اتحادیه مستقیماً درگیر نبوده است، زیرا این اتحادیه یک کشور نیست و ارتش ندارد، اما برخی از اعضای آن درگیر هستند.