kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۴۹۲
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۹
زنگ مجازی- جنگ ترکیبی

تصویری از «وعـده صـادق» در فضـای مجـازی

 
 
 
عزیزالله محمدی(امتدادجو)
عملیات «وعده صادق» با کیفیت و کمیتی که همگان شاهد بودیم از سوی ایران در سرزمین‌های اشغالی‌، علیه رژیم صهیونیستی با تعدادی از پهپادها و موشک‌های کروز و بالستیک انجام شد. اولین وجه این عملیات در نزد تمام کارشناسان، موضوع اراده ایران بر تنبیه رژیم جعلی اسرائیل بود که حد جسارت و گستاخی خود را افزایش داده و اقدام به تجاوز به کنسولگری ایران در دمشق کرده بود که طی آن تعدادی از مستشاران ارشد نظامی ایران به شهادت رسیدند.
تجربه‌های ماقبل، از جمله، حمله به عین‌الاسد یا شلیک‌های که ایران به مواضع داعش داشت موید این بود که بلافاصله بعد از این عملیات‌ها، کوچک سازی دستاوردهای حاصل از این عملیات‌ها برای ایران، خط و سناریوی فعالیت‌های رسانه‌ای و فضای مجازی دشمنان به‌ویژه رژیم صهیونیستی و رسانه‌های معاند فارسی‌زبان است که با تمام وجود تلاش می‌کنند تا عملیات‌ها و دستاوردهای بعد از آن را تقلیل داده و آن را نمایشی جلوه بدهند.
کما فی السابق این بار نیز در فضای مجازی همسو با رسانه‌های فارسی‌زبان معاند همین خط و سناریوی رفتاری بلافاصله بعد از آنکه به کنسولگری ایران در دمشق حمله شد در دستور کار لشکر سایبری دشمن قرار گرفت و عده‌ای کم سواد و بی‌دانش در پیروی از این خط ایجاد شده رفتاری و گفتاری در اینستاگرام در مرحله اول اقدام به سنجیدن اراده ایران و در مرحله بعد دست به تقلیل عملیات وعده صادق بردند و تلاش کردند تا دستاوردهای بسیار بزرگ و حاصل از این عملیات را ناچیز و بی‌ارزش جلوه بدهند.
به راحتی می‌توان گفت لحظات اولیه شروع عملیات «وعده صادق» همراه با استرس و دلهره و اضطراب برای هر بیننده اخبار فضای مجازی بود که این اضطراب و دلهره‌ها در دو سوی ماجرا تفاوت معنایی بسیار داشت؛ در سمت ایران همه مردم همزمان دست به دعا و استمداد از ائمه معصومین(ع) داشتند و با ذکر « و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی» و با خواندن سوره «فتح‌» در انتظار اصابت موشک‌ها و پهپادها به اهداف بودند و در سوی دیگر ترس و اضطراب و دلهره اشغالگران سرزمین فلسطین بود که چندین ماه است یک شب راحت و بدون دلهره و ترس را برای کودکان غزه باقی نگذاشتند و از قضا آن شب، اولین شبی بود که کودکان غزه بدون واهمه ترس از صدای بمباران هواپیماهای فوق مدرن اسرائیل خوابیدند و با دیدن عبور موشک‌های ایران به سمت پایگاه‌های نظامی ندای الله اکبر و حتی «یا حسین(ع)» سر دادند.
دامنه عملیات وعده صادق از حدود یک بامداد یکشنبه 26 فروردین تا به صبح همان روز و نزدیک طلوع خورشید به طول انجامید و می‌توان گفت که شب بسیار پر ماجرا و پر خبری بود که علاوه‌بر خبرگزاری‌ها که هر کدام با خط خبری خود اطلاع‌رسانی می‌کردند؛ مردم نیز در فضای مجازی بر حرارت اخبار می‌افزودند و وجه روانی ماجرا به نحوی پیش می‌رفت که هر کدام از طرفین تلاش داشتند غالب بر محیط روانی فضای مجازی باشند و دستاوردهای خود را بهتر و بزرگ‌تر معرفی کنند.
در یک‌سوی این عملیات «ایران» قرار داشت که اهداف عملیاتی خود را پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی تعیین کرده بود و به همه اهداف خود ضمن عبور از لایه‌های دفاعی متعدد دست یافت و دقیقا پایگاهی را که کنسولگری ایران را مورد اصابت قرار داده بود مورد هدف قرار داد و هیمنه رژیم اسرائیل و سپر دفاعی آن را شکست و دل‌های آزادگان جهان را شاد کرد. در سوی دیگر اسرائیل و پروپاگاندای رسانه‌ای و فضای مجازی‌اش بود که می‌خواست از وضعیت موجود ضمن رهایی، دستاوردی دیگر برای خود خلق کند و بدون آنکه به اراده پاسخ ایران و یا توان موشکی و برد عملیاتی اشاره شود؛ سپر دفاعی را برجسته کرده بود و تلاش داشت لایه‌های دفاعی خود را مطرح کند؛ در حالی‌که تصاویر شهری و فروشگاه‌ها و پناهگاه‌های سرزمین‌های اشغالی گویای حقیقت ماجرا بودند.
وخامت اوضاع رژیم صهیونیستی به حدی بود که هر چه تلاش کرد جریان رسانه‌ای و فضای مجازی را هم در اختیار بگیرد بی‌فایده بود و حتی جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید هم که دشمنی شناخته شده‌ای با ایران دارد اذعان کرد« حملات ایران یک شکست بزرگ برای بازدارندگی اسرائیل و آمریکا بود»
اسکات ریتر، کارشناس آمریکایی بر صفحه خود بر سکوی X (توئیتر سابق) نوشت چشم در برابر چشم. «بنی سباتی» پژوهشگر مرکز امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گو با شبکه رادیو تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: از درگیری خارج شدیم و گویی که در وضعیت مساوی هستیم، اما در حقیقت چنین نیست، پیروزی و موفقیت ایران، بزرگ‌تر و قاطع‌تر است. روزنامه اسرائیلی هیوم نوشت: با حمله ایران معادلات تغیر کرد؛ باید تهدیدهای ایران را جدی بگیریم، اسرائیل دیگر نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن تبعات به اهداف ایران حمله کند؛ حمله موشکی ایران توانست مقابل اسرائیل بازدارندگی ایجاد کند، اکنون اسرائیل برای هر اقدامی باید دو بار فکر کند.
رسانه‌ها و کارشناسان داخلی هم، همگام با عملیات، و پس از آن اظهار نظرهای تاثیرگذار بر فضای مجازی داشتند که به‌طور مثال سعدالله زارعی گفت: همان پایگاه هوائی که هواپیمای اسرائیل بلند شد و سفارت ایران را در دمشق زد با موشک زده‌ایم. امیر علی ابوالفتح اشاره کرد: اگر آمریکا از سال‌ها پیش سیاست مسئولانه‌ای را در قبال رفتار اسرائیل، در قبال فلسطینیان در پیش گرفته بود، الان اوضاع منطقه غرب آسیا این‌گونه وخیم نبود که آمریکائی‌ها بگویند که با تشدید بحران کل دنیا ضرر می‌کند. علیرضا زادبر هم گفت: دوستان صبر استراتژیک و عقلانیت جمهوری اسلامی را زیر سؤال می‌برند. نتیجه آن صبر استراتژیک و عقلانیت، این تنبیه بزرگ بود. دوستان شاد و دشمنان عصبانی باشند. آمریکا نتوانست موشک‌ها را ردیابی کند، گنبد آهنین پاره پاره شد. ایران_مقتدر را می‌شنیدید اما از این به بعد باور می‌کنند. سید پویان حسین پور هم از جمله کارشناسانی بود که عنوان کرد: نیروهای مسلح ایران در مرحله نخست عملیات وعده صادق که با رمز مقدس ‎«یارسول‌الله» و در پاسخ به تجاوزگری اسرائیل علیه خاک ایران انجام شد، در یک شاهکار اطلاعاتی و عملیاتی، ضمن فریب و مشغول‌سازی سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی، نقاطی را در سرزمین‌های اشغالی با موفقیت هدف قرار دادند. هدف اصلی این عملیات ترکیبی، مهم‌ترین پایگاه هوائی رژیم صهیونیستی در صحرای نقب بود که مورد اصابت‌های موفق قرار گرفت. نیروهای مسلح ایران در این عملیات به دنبال نابودی کامل رژیم صهیونیستی نبوده و صرفا یک پاسخ پشیمان‌کننده را علیه رژیم صهیونیستی اجرا کردند.
 اظهار نظرهای کارشناسی از هر دو طرف گویای آن است که ایران ضربه بسیار کاری و تاثیرگذار و در حد بازدارندگی و تنبیهی را به رژیم صهیونیستی وارد کرده و علاوه‌بر آن، هیمنه پوشالی این رژیم را نیز فرو ریخته و افسانه‌های مربوط به دفاع گنبد آهنین را هم کاملا بر باد داده. با توجه به این نظرات و بی‌شمار اظهار‌نظرهای موجود دیگر در مجموع می‌توان گفت؛ حیثیت رژیم صهیونیستی در سرتاسر عالم و در داخل سرزمین‌های اشغالی دچار خدشه‌ای جبران ناپذیر شده که عواقب آن من بعد و به مرور بیشتر آشکار خواهد شد.
اما خط ایجاد شده در فضای مجازی از سوی یگان مجازی 8200 اسرائیل در تلاش است با همه توان اختیار فضای مجازی را در دست بگیرد و با جمله‌بندی‌ها و تصویرسازی‌ها، به‌ویژه با اکانت‌های فارسی و با نفوذ به کانال‌ها و گروه‌های ایرانی از ارزش کار بزرگی که صورت گرفته بکاهد و عملیات روانی ترکیبی را برای تحت‌الشعاع قراردادن نتایج این عملیات (وعده صادق ) به‌کار بگیرد که هم هوشمندی و هم آگاهی مخاطبین فضای مجازی را می‌طلبد تا بتوانیم استفاده درستی از دستاوردهای بزرگ عملیات وعده صادق داشته باشیم.
یکی از بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین کانال‌های مجازی معروف به رسانه «غزه الآن» بعداز عملیات نوشت: ایران در چند دقیقه معادله را تغییر داد؛ این کانال خبری که مهم‌ترین کانال پوشش اخبار جنگ غزه با حدود دو میلیون دنبال‌کننده است در واکنش به عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی این چنین تحلیل کرد که ایران، تنها کشوری است که در چند دقیقه معادله را تغییر داد. پس از اعلام حمله ایران به «اشغالگری اسرائیل» آسمان غزه از هواپیماهای اسرائیلی خالی شده و این اولین بار از ۷ اکتبر است که این اتفاق می‌افتد. ایران تنها کشوری است که در چند دقیقه معادله را تغییر داد.
در پی رصد اخبار و تصاویر حمله ایران به اسرائیل حدود سه تصویر بود که بیشترین توجه‌ها را در فضای مجازی و در بین کارشناسان به خود جلب کرد. تصویر اول عبور دسته پهپادی ایران از آسمان کربلا و حرم امام حسین‌(ع) بود که شعار « مسیر قدس از کربلا می‌گذرد» را دوباره در ذهن‌ها تداعی کرد. تصویر دوم عبور موشک‌ها از بالای مسجدالاقصی بود که تصویر ماندگاری از این حمله ایران شد و برای دل‌های آگاه نویدبخش بود؛ گرچه در بلاهتی محض اسرائیل با انتشار این تصویر می‌خواست برداشت دیگری داشته باشد؛ اما با همین تصویر، امید به آزادی قدس در نزد مسلمانان با واکنش‌های که در فضای مجازی ایجاد شد مشخص است که افزایش پیدا کرده و حتی صفحه مرتبط با رهبر انقلاب اسلامی تحت عنوان Khamenei.ir هم با به‌کارگیری این تصویر نوشت: قدس شریف در اختیار مسلمان قرار می‌گیرد و دنیای اسلام آزادی فلسطین را جشن خواهد گرفت.
تصویر سوم نیز عبور پهپادها و موشک‌ها از بالای کنست و مجلس اسرائیل بود که به شدت مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت و نظر کارشناسان نظامی و حتی اجتماعی و سیاسی را در جهان برانگیخت و این تصویر را دارای پیام بسیار بزرگی دانستند و گفتند: پرواز موشک‌ها بر فراز «کنست» یعنی پیروزی بزرگ ایران.