kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۸۲۳
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴
گزارش خبری تحلیلی کیهان

حملات طوفانی مقاومت به اهداف صهیونیستی از ناو ایتالیا تا پایگاه‌های اسرائیلی هدف قرار گرفتند

همزمان با تحرکاتِ متجاوزانه رژیم آپارتاید اسرائیل در گذرگاه رفح، آتش شاخه‌های مقاومت شعله‌ورتر شده و در ساعات گذشته حملات مختلف و سنگینی علیه مواضع صهیونیست‌ها و حامیانشان در دریا و اراضی اشغالی صورت گرفته است. 
 
 
 
سرویس خارجی-
 
همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد و چنان‌که شاخه‌های مختلف مقاومت از یمن تا لبنان بارها تصریح کرده‌ بودند آنچه در اراضی اشغالی، غزه و رفح می‌گذرد ارتباط مستقیمی با عملیات شاخه‌های مختلف مقاومت در منطقه دارد؛ و گروه‌های مقاومت عملیات خود را با تحرکات ارتش رژیم آپارتاید اسرائیل در غزه و رفح تنظیم می‌کنند و در واقع به آن جنایات است که واکنش نشان می‌دهند. از روز یکشنبه و همزمان با افزایش زمزمه‌ها نسبت به قریب‌الوقوع بودن تجاوز رژیم صهیونیستی به رفح- تنها نقطه باقی مانده برای ساکنان غزه که 60درصد کل جمعیت این باریکه را در خود جای داده است- این حملات شدت گرفته و صهیونیست‌ها را در بد مخمصه‌ای انداخته است. بخوانید:
حملات بی‌امان حزب‌الله
شاخه‌ای از مقاومت که این روزها بیشترین میزان گسترش را در آتش‌باران مواضع اسرائیلی داشته بی‌شک حزب‌الله لبنان است. در پی شلیک‌های پی‌در‌پی و ترکیبی از جنوب لبنان رسانه‌های عبری‌زبان مرتب از به صدا درآمدن آژیرهای خطر در بسیاری از شهرک‌های واقع در شمال اراضی اشغالی خبر داده‌اند. حزب‌الله لبنان نیز پس از هر عملیات طی بیانیه‌هایی به جزئیاتی از نتایج آن می‌پردازد.
از آن‌سو خبرنگار الجزیره گزارش داده که موشک‌هایی از جنوب لبنان به سمت مقر نظامی «راهب» در الجلیل علیا پرتاب شدند. حزب‌الله لبنان همچنین پیش‌تر اعلام کرده بود یک ساختمان مورد استفاده سربازان دشمن در شهرک متولا و ۲ ساختمان دیگر در شهرک شلومی در الجلیل علیا را هدف قرار داده و این پرتابه‌ها مستقیما به اهداف مذکور اصابت کردند. خبرنگار الجزیره نیز در این‌باره گفت که آژیر خطر در چندین شهرک صهیونیستی در «الجلیل علیا»، نزدیکی مرز با لبنان به صدا درآمد. یک موشک هم به چهارراه «گوما» در «الجلیل علیا» اصابت کرد که منجر شد خیابان به روی خودورها بسته شود.
در تکمیل گزارش حمله به «متولا» باید افزود که رسانه‌های عبری در ادامه گزارش خود آوردند موشک ضد زرهی که از لبنان شلیک شده بود مستقیماً به هدفی در شهرک المطله (متولا) اصابت کرد. 
خبرنگار المیادین نیز در این‌باره گفت: آتشی از لبنان به هدفی نظامی در الجلیل غربی گشوده شد؛ این در حالی است که در المطله هیچ آژیر هشداری به صدا درنیامد. رسانه‌های عبری هم نوشتند: موشکی به «موشاو گورن» اصابت کرده است. 
خبرنگاران الجزیره هم با اشاره به اینکه موشکی از جنوب لبنان به سمت مواضع اشغالگران در شهرک متولا در اصبع الجلیل شلیک شد، از حملات اشغالگران به اطراف شهرک‌های عیتا الشعب و رامیه و منطقه جبل بلاط در جنوب لبنان خبر دادند. خبرنگار المیادین در جنوب لبنان همچنین گزارش داد جنگنده‌های رژیم صهیونیستی شهرک عیتا الشعب، جبل بلاط، جبل الریحان و کفرکلا در جنوب لبنان را هدف قرار دادند.
جنبش محبوب حزب‌الله سپس دست به قلم شد و بیانیه‌ای دیگر نوشت: «در راستای حمایت از ملت فلسطین در نوار غزه و در پاسخ به تجاوز نظامی دشمن صهیونیست به روستاهای جنوبی لبنان و هدف قرار دادن غیرنظامیان، مجاهدان مقاومت اسلامی لبنان یک ساختمان در شهرک صهیونیست‌نشین المطله را که نظامیان صهیونیست در آن مستقر بودند، هدف قرار دادند و این ساختمان به‌طور مستقیم مورد اصابت قرار گرفت... در واکنش به تجاوزات دشمن به روستاهای مقاوم و منازل مسکونی ساختمان مورد استفاده اشغالگران در شهرک المناره حمله کردیم.» 
ساعاتی بعد بیانیه‌ای دیگر تنظیم شد. آن‌طور که ایسنا نوشته است، مقاومت لبنان در بیانیه‌ بعدی نیز تاکید کرد: مبارزان این گروه مقاومت ۲ ساختمان مورد استفاده اشغالگران در «آویویم» و نیز ۲ ساختمان مورد استفاده صهیونیست‌ها در «حانیتا» را در واکنش به تجاوزات اشغالگران هدف قرار دادند.
حمله به 5 شهرک به طور همزمان
خبرنگار المیادین اما اعلام کرده مقاومت لبنان پنج شهرک اشغالی را به طور همزمان و در بخش‌های مختلف هدف قرار داده است. در این زمینه رسانه‌های اشغالگران هم اعتراف کردند آژیرهای هشدار در «شلومی» و «بتست» در الجلیل غربی به صدا درآمدند و ۲ موشک از سمت لبنان به «یعرا» در الجلیل غربی اصابت کرد. آژیرهای خطر در شهرک‌های «شتولا»، «زرعیت»، «شومرا» و «ایون مناخیم» در شمال اراضی اشغالی نیز لحظه‌ای قطع نمی‌شود.
گزارش‌هایی منتشر شده که صهیونیست‌ها برای رهگیری این موشک‌ها و پهپادها از پدافند زمینی، جنگنده اف۱۵ و بالگردهای جنگی کمک گرفته‌اند ولی در نهایت فقط توانسته‌اند یک پهپاد را رهگیری کنند.
ژنرال صهیونیست: حزب‌الله دنبال تحقیر اسرائیل است
یکی از ژنرال‌های رژیم صهیونیستی با اشاره به گسترش عملیات‌های حزب‌الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی، هدف از آن را تحقیر این رژیم دانست و گفت: «حزب‌الله به طور عمد و هدفمند ما را به چالش می‌کشد.» «گرشون هکوهین»، ژنرال احتیاط ارتش رژیم صهیونیستی گفت: «هدف حزب‌الله تحقیر اسرائیل است... اینکه مقامات سیاسی هدف و دستاوردی در جبهه شمالی ندارند، بسیار ناراحت‌کننده است. فرمانده منطقه شمالی به نقش خود مبنی بر اینکه شرایط به سمت جنگ تمام‌عیار نرود، واقف است، اما ساکنان شمال هفت ماه است که رنگ منازل خود را ندیده‌اند.»
شکار چاق یمنی‌ها
اما شاخه دیگر مقاومت که بسیار هم فعال بوده است، یمنی‌ها هستند. یمن شامگاه سه‌شنبه متعهد شد که اگر ارتش اشغالگر به شهر رفح در جنوب نوار غزه در مرز با مصر حمله کند، با «تنش گسترده‌تر» روبه‌رو خواهد شد. «محمد مفتاح»، رئیس کمیته ملی حمایت از الاقصی، به شبکه تلویزیونی المسیره گفت: «تشدید حملات صهیونیست‌ها در نوار غزه و کرانه باختری و تهدید آنها به حمله به رفح با واکنش یمنی‌ها و اجرای مرحله چهارم تشدید تنش روبه‌رو خواهد شد... در صورت وقوع هرگونه بحران و تنش (در رفح)، تصمیم یمن و نیروهای مسلح آن روشن و اعلام شده است و ممکن است تنش بیشتر و گسترده‌تر شود.»
همزمان منابع مطلع یمنی روز چهارشنبه از تشدید عملیات دریایی نیروهای مسلح یمن علیه کشتی‌های مثلث تجاوز (آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی) و مخفی‌کاری واشنگتن درباره ضربات وارد شده به کشتی‌های آن پرده برداشتند. منابع وابسته به کشتیرانی در «الحدیده» یمن در گفت‌وگو با روزنامه «الاخبار» اعلام کردند: «عملیات نیروی دریایی یمن علیه ناوهای آمریکایی و انگلیسی در دریای سرخ و خلیج عدن با قدرت از سر گرفته شده است، اما ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) تنها یک عملیات را که عصر روز سه‌شنبه در دریای سرخ انجام شد، تأیید کرده است.»
منابع الاخبار در این‌باره گفتند: آمریکا قصد دارد ناو هواپیمابر «یواس‌اس آیزنهاور» را پس از خارج کردن آن در اواخر ماه گذشته به دریای سرخ بازگرداند. طبق گفته این منابع، دلیل خروج این ناو از دریای سرخ انجام تعمیر منظم و پرکردن انبار مهمات آن بوده است و این اقدام در حالی صورت گرفته است که این ناو در ماه‌های گذشته چندین‌بار کمک‌های هوائی را دریافت کرده بود. در همین راستا، یک منبع نظامی آگاه یمنی اعلام کرد: «بازگشت ناو آیزنهاور فرصت جدیدی برای نیروی دریایی یمن است تا حملات تحقیرآمیز جدیدی را علیه نیروی دریایی آمریکا در دریای سرخ انجام دهد.»
همچنین هیئت اروپا در دریای سرخ (آسپیدس) از هدف قرار گرفتن یکی از ناوهای خود توسط پهپادهای یمنی در خلیج عدن خبر داد. هیئت اروپا در دریای سرخ (آسپیدس) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ناو ویرجینیو فسان با تعدادی از پهپادهای نیروهای مسلح یمن درگیر شد. این پهپادها این ناو را هدف قرار دادند.» پیش از این رسانه‌های بین‌المللی به نقل از منابع اعلام کرده بودند که انفجاری در نزدیکی این ناو رخ داده و این ناو مستقیماً هدف قرار گرفته است. طبق گزارش المسیره، تحلیلگران معتقدند هدف قرار گرفتن این ناو احتمالاً برای مجبور کردن رم به خارج کردن ناوهایش از دریای سرخ- مثل بقیه کشورهای اروپایی- بوده است.
مقاومت عراق و ایلات 
گروه مقاومت اسلامی عراق هم اعلام کرد، یک هدف حیاتی دشمن صهیونیستی را در شهرک «ایلات» هدف قرار داده است. به گزارش ایسنا، مقاومت عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، عصر روز سه‌شنبه (۱۸ اردیبهشت) یک هدف حیاتی را در شهرک صهیونیستی ایلات در اراضی اشغالی هدف حمله پهپادی قرار داده است‌. پیش‌تر، رسانه‌ها از فعال شدن پدافند هوائی رژیم صهیونیستی در ایلات خبر داده بودند. همچنین منابع عبری اواسط دیروز از شنیده شدن صدای انفجارهای متوالی در طول خط ساحلی شمال اراضی اشغالی خبر دادند.
سایر رویدادها
* در پی حملات سنگین حزب‌الله لبنان به پایگاه المالکیه حداقل 7 نظامی ارتش رژیم صهیونیستی کشته و یا زخمی شدند. بالگردهای رژیم صهیونیستی با چندین پرواز نظامیان به هلاکت رسیده و زخمی‌شده ارتش رژیم صهیونیستی در حملات حزب‌الله و حماس را به بیمارستان منتقل می‌کنند.
* حزب‌الله حملات خود در جبهه شمال را افزایش داده و دیروز طی چند ساعت بیش از 50 موشک ضد‌تانک شلیک کرد. 
* رسانه عبری: سیدحسن نصرالله به وعده‌هایش عمل می‌کند، از زمانی که ما عملیات در رفح را شروع کردیم حزب‌الله نیز حملات خود را تشدید کرده است.
* رسانه‌های عبری گزارش دادند: دفاع هوائی در شمال قادر به مقابله با پهپادهای حزب‌الله که از مسافت کم و با ارتفاع پایین شلیک می‌شوند، نیست.
* رهبران شهرک‌نشینان در شمال اراضی اشغالی: ما ۳۰ سال به عقب بازگشتیم. وضعیت منطقه الجلیل ثابت می‌کند که نظریه امنیتی اسرائیل از هم فروپاشیده است.