kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۷۰۳
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۶

اسرائیل حریف حماس نشد زنان و کودکان رفح را گروگان گرفت

 

سرویس خارجی-
صهیونیست‌ها دوشنبه‌شب ضمن رد طرح آتش‌بس مصر که مورد تایید حماس قرار گرفته بود، حملات محدود و وحشیانه‌ای را به «رفح»، تنها نقطه باقی مانده برای ساکنان غزه انجام داده و ده‌ها غیرنظامی را به خاک و خون کشیدند تا، اولاً در مذاکرات صلح، امتیاز بگیرند و ثانیاً، انتقام شکست از نیروهای مسلح فلسطینی را از زنان و کودکان این شهر گرفته باشند!
دوشنبه‌شب شاید، سخت‌ترین شب ساکنان مظلوم «رفح»، جنوبی‌ترین شهر و نقطه غزه بود. این شهر پس از حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و... در شمال و مرکز غزه، به تنها نقطه این باریکه تبدیل شد که فلسطینی‌ها می‌توانستند، به آن کوچ کنند. حالا رفح، میزبان یک‌میلیون و400هزار نفر از 2میلیون و 400هزار نفر جمعیت کل غزه است! به گفته رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، صهیونیست‌ها اگر به این شهر حمله کنند، ساکنان غزه فقط یک راه برایشان باقی می‌ماند و آن رفتن به ماه است! این اظهارات توأم با خشم و اعتراض در کنار صدها هشدار و اعتراض دیگر اما باعث نشد، صهیونیست‌های وحشی به این شهر حمله نکنند.
دوشنبه‌شب بود که اعلام شد، حماس با طرح پیشنهادی مصر برای آتش‌بس موافقت کرده است. انتشار این خبر موجی از شادی را در غزه به راه انداخت. تقریباً تمام کشورهایی که در این‌باره موضع گرفتند، از آن استقبال کردند. حتی ساکنان صهیونیست سرزمین‌های اشغالی از آن استقبال کردند چون آن را مساوی با نجات جان 130 اسیرشان می‌دانستند. اما ساعاتی نگذشت که خبر رسید، نظامیان صهیونیست حملات خود علیه رفح را- هرچند محدود، ولی وحشیانه- آغاز کردند و ده‌ها زن و کودک و غیرنظامی را به خاک و خون کشیدند. بلافاصه خبر رسید‌ تانک‌های این رژیم نیز وارد این شهر شده و با ورود به خاک مصر یعنی «فیلادلفیا» کنترل گذرگاه رفح را به دست گرفتند؛ اقدام غیرقانونی که ضمن زیر پا گذاشتن توافق کمپ‌دیوید، مصر را تحقیر و خشمگین کرد. (البته اگر مصر به عمد اجازه این اقدام را به صهیونیست‌ها نداده باشد!) پس از این حمله محدود، یکی از اعضای ارشد حزب لیکود این طور موضع گرفت: «باید دیروز وارد رفح می‌شدیم. هیچ شهروند غیر درگیری (بی‌گناه) در آنجا نیست. باید وارد آنجا بشویم و بکُشیم، بکُشیم، بکُشیم...»
چرا اسرائیل به رفح حمله کرد؟
پاسخ به این سؤال که «چرا صهیونیست‌ها، با وجود مخالفت‌های جهانی و تلفات و هزینه‌های سنگینی که خواهند داد، حاضر شدند به رفح- ولو محدود- حمله کنند؟» سخت نیست. ساده‌ترین پاسخ به این سؤال، بازمی‌گردد به خوی وحشیانه این رژیم. صهیونیست‌ها هیچ‌گاه حریف جوانان مسلح فلسطینی نشده‌اند و تاکنون، تنها هنرشان، کشتار زنان و کودکان و نوزادان بوده است. چیزی نزدیک به 40هزار نفر که بالای 95درصد آن غیرنظامی‌اند در غزه با سلاح‌های آمریکایی به شهادت رسیده‌اند. حمله به بیمارستان و مسجد و خانه و کلیسا را هم که بارها گفته و نوشته‌ایم. هیچ‌کدام از این اقدامات، افتخار نیست و کُننده آنها را نیز در دنیا، قهرمان نمی‌خوانند. همین نکته، پاسخ دومی است که می‌توان به این سؤال داد. صهیونیست‌ها نشان داده‌اند، هرجا حریف حماس نشده‌اند، دست به کودک‌کشی و زن‌کشی زده‌اند. اما می‌توان پاسخ‌های دیگری هم به این سؤال داد. صهیونیست‌ها در میانه یک مذاکرات جدی برای آتش‌بس هستند. مذاکراتی که برایشان حیاتی است و به نوعی سرنوشت این جنگ طولانی به آن وابسته است. آنها درست زمانی که حماس گفت، با طرح آتش‌بس قاهره موافقند، این حمله محدود را انجام دادند. بلافاصله اعضای مذاکره‌کننده خود را به قاهره فرستادند تا، به خیال خود امتیاز بیشتری بگیرند. در همین رابطه یک مقام صهیونیست به نشریه «تایمز اسرائیل» گفت: «عملیات جاری ارتش اسرائیل در رفح یک عملیات محدود است که برای تحت فشار قرار دادن حماس برای پذیرش توافق اجرا می‌شود. شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز به نقل از یک «منبع آگاه» گزارش داد که این حمله «عملیات گسترده» رفح نیست که بنیامین نتانیاهو، بارها وعده انجام آن را داده است.
رویترز هم به نقل از یک مقام رژیم صهیونیستی گزارش کرده که پیشنهاد حماس برای رژیم صهیونیستی غیرقابل قبول است و تل‌آویو قصد دارد هیئتی را برای مذاکرات بیشتر با حماس به مصر بفرستد! حتی پس از همین حمله محدود خبر رسید، رئیس سیا نیز عازم قاهره می‌شود! شبکه سی‌ان‌ان به نقل از «یک منبع مطلع» گزارش داد، مدیر سیا یعنی «ویلیام برنز» دیروز برای گفت‌وگوهای بیشتر به قاهره بازمی‌گردد.
برنامه محور مقاومت برای رفح!
محورهای مقاومتِ خارج از فلسطین خود را برای شرایط جدید آماده کرده‌اند. بخشی از این برنامه از روز شنبه و با بالاگرفتن زمزمه‌های حمله اسرائیل به رفح، به شکل گسترش حملات به اهداف صهیونیستی خود را نشان داد. طبق گزارش‌هایی که به دست «کیهان» رسیده، هم حزب‌الله لبنان و هم مقاومت یمن و هم مقاومت عراق برنامه‌های ویژه‌ای برای «بعد از حمله اسرائیل به رفح» دارند! کافی است صهیونیست‌ها حملات‌شان به رفح را «گسترده» کنند. حماس هم اعلام کرده، منتظر ورود نظامیان صهیونیست به رفح است.
«گیوم آنسل»، افسر سابق فرانسوی نیز در این‌باره به صهیونیست‌ها هشدار داد. او گفت: جنگ با حماس مثل تعقیب ارتش ارواح است؛ نتانیاهو به مردم خود و تمام دنیا دروغ می‌گوید، نابودی حماس هم محال است... نتانیاهو سعی می‌کند ما را به این باور برساند که مقر اصلی حماس اکنون تحت رفح است؛ همین حرف‌ها را در مورد غزه و خان‌یونس هم می‌زد! بله او دروغ می‌گوید؛ هدف، نابودی کل نوار غزه است تا دیگر قابل سکونت نباشد!»
دانش‌آموزان به دانشجویان پیوستند
دیروز خبرهای جالبی از پیوستن دانش‌آموزان کالج‌های آمریکا به دانشجویان معترض آمریکایی منتشر شد، با این عنوان که «دانش‌آموزان دوشادوش دانشجویان در تجمعات حمایتی از فلسطین شرکت می‌کنند.» طبق این گزارش دوشنبه‌شب دانش‌آموزان آمریکایی در شهر کمبریج تجمع حمایتی از فلسطینیان تشکیل دادند و کنار دانشجویان علیه نسل‌کشی در غزه شعار دادند.تصاویر دیدنی نیز از حرکت خودرویی هواداران فلسطین در حمایت از دانشگاهیان معترض در شیکاگو منتشر شده است. در آمستردام هلند اما، پلیس ضد شورش درست مثل پلیس آمریکا، دانشجویان معترض را سرکوب کرد. پلیس ضد شورش هلند در نخستین ساعات روز سه‌شنبه با استفاده از خشونت، به اعتراضات حمایتی از فلسطین در دانشگاه آمستردام پایان داد و محوطه این دانشگاه را پاکسازی کرد. رویترز اعلام کرده در جریان ورود پلیس ضد شورش به دانشگاه آمستردام هلند ۱۲۵ دانشجو دستگیر شدند. حامیان مردم فلسطین در ملبورن استرالیا نیز برای درخواست جهت توقف نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه به خیابان‌ها آمده بودند.
تهدید عجیب دادگاه لاهه!
یکی از تبعات جنگ غزه تاکنون رسوایی آمریکا بوده است. این کشور پرمدعا تمام آن ارزش‌هایی را که طی چندین دهه با قدرت رسانه و هالیوود، تبلیغ می‌کرد، طی چند ماه بر باد داد. تصورش را بکنید، مقام‌های رسمی در یک کشور، به دادگاه و قضات یه پرونده بسیار مهم و جهانی- نه به صورت پنهانی و درِگوشی- که به شکل کاملا رسمی و علنی نامه بنویسند و بگویند، به این شکلی که ما می‌گوییم باید حکم صادر کنی! دیروز اعلام شد 12 سناتور جمهوری‌خواه شناخته‌شده و مطرح از جمله 
تدکروز، مارکو روبیو، تام کاتن، مارشا بلکبرن و میچ مک‌کانل در یک نامه تهدیدآمیز، با لحنی تند خطاب به دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری(لاهه) نوشتند که صدور قرار بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو به خاطر جرائم جنگی توسط این نهاد حقوقی، تهدید علیه حاکمیت آمریکا تلقی می‌شود و شخص دادستان کل به همراه کارکنان و دستیارانش تحریم و از ورود وی و خانواده‌‌اش به آمریکا ممانعت به عمل خواهد آمد!