(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14

    جستجو در پایگاه روزنامه کیهان  


یکشنبه 14 مهر 1387 - 5 شوال 1429 - 5 اکتبر 2008 - سال شصت و چهارم - شماره 19197
 

كاهش مرگ و مير ناشي از سرطان با ويتامين D
عسل ،جايگزين آنتي بيوتيك
هشدار دبير چهارمين همايش انجمن سرطان ايران:آمار مبتلايان سرطان سينه در كشور رو به افزايش است
محققان دانشگاه آكسفورد : اعتقاد به خداوند دردها را كاهش مي دهد
خوردن ماهي در نوزادي خطر ابتلا به اگزما را كاهش مي دهد
ارسال DNA نابغهء فيزيك به فضا
مضرات آب ميوه شيرين براي دندانها
قديمي ترين سنگ زمين در كانادا كشف شد



كاهش مرگ و مير ناشي از سرطان با ويتامين D

مصرف ويتامين D احتمال مرگ و مير ناشي از سرطان را تا 55 درصد كاهش مي دهد.
به گزارش نچرال نيوز، محققان معتقدند با توجه به كارايي چند گانه ويتامين D در بدن با افزايش مصرف آن مي توان از مرگ بيماران مبتلا به سرطان جلوگيري كرد يا آن را به تاخير انداخت.
بنابر همين گزارش، محققان روي بيش از 3200 بيمار به مدت چندين سال بررسي كردند. نتيجه اين بود كه افزايش مقدار دريافت ويتامين D موجب مي شود كه روند پيشرفت بيماريهاي مزمن نظير بيماريهاي قلبي و سرطان كند تر شود و از اين رو بيماران مدت بيشتري زنده بمانند.
محققان ميزان ويتامين D را در خون افراد فوق ارزيابي كردند و مشخص شد افرادي كه مقدار اين ويتامين در خونشان بالاتر بوده در حدود 55 درصد كمتر در معرض مرگ قرار مي گيرند.
البته مقدار ويتامين D مصرفي موء لفه هاي ديگري را نيز در سطح خون افزايش مي دهد كه همگي در نهايت منجر به عملكرد بهتر بدن و جلوگيري از پيشرفت اين گونه بيماريها مي شوند.
لازم به ذكر است كه اين ويتامين نقش قابل ملاحظه اي در بدن دارد و كمبود آن حتي در كودكان منجر به بروز نقايص استخواني و افزايش احتمال پوكي استخوان در آينده مي شود. اما افزايش آن تقويت سيستم ايمني بدن و جلوگيري از ابتلا به سرطان و بسياري از بيماريهاي ديگر را به ارمغان مي آورد .

 



عسل ،جايگزين آنتي بيوتيك

عسل كه در كانادا ساليان زيادي براي درمان گلو دردهاي شديد استفاده مي شده، به زودي در مبارزه با عفونت هاي شديد گوش، بيني و گلو جايگزين آنتي بيوتيك ها مي شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پزشكان دانشگاه اوتاوا با انجام آزمايش هايي متوجه شدند عسل معمولي، باكتري را كه موجب عفونت هاي سينوس مي شود مي كشد و كارايي آن در بيشتر موارد از آنتي بيوتيك ها بهتر است. ژوزف مارسون كه يك محقق است قدرت زنبورها در تبديل شهد گل ها به يك داروي قوي را شگفت انگيز خواند. در آزمايش هاي اوليه كه در ظرف هاي آزمايشگاهي و روي موجودات زنده انجام شد، ابرباكتري MRSA كه مقاومت آن در برابر آنتي بيوتيك ها بسيار بالا است به كار رفتند. مارسون گفت : در آزمايش هاي آتي بر روي انسان ها ، محققان براي بيرون كشيدن مواد لزج از درون حفره هاي سينوس از عسل بسيار رقيق شده با آب استفاده خواهند كرد. مطالعات قبلي خواص التيام بخش عسل را روي زخم هاي چركي نشان داده اند، نتايج اين مطالعه در نشست سالانه آكادمي حنجره شناسي، جراحي سر و گردن ارائه شد.

 



هشدار دبير چهارمين همايش انجمن سرطان ايران:آمار مبتلايان سرطان سينه در كشور رو به افزايش است

دبير چهارمين همايش انجمن سرطان ايران گفت: با مسن تر شدن جمعيت جوان كشور طي دهه هاي آينده شاهد افزايش آمار مبتلايان به سرطان سينه در كشور خواهيم بود.
به گزارش دبيرخانه همايش اين سرطان، ايران پيام آزاده كه به مناسبت برپايي اين همايش كه اول تا سوم آبان در تهران برگزار مي شود، سخن مي گفت، افزود: در حال حاضر سرطان پستان شايع ترين سرطان در ميان زنان كشور به شمار مي رود و حدود يك چهارم كل سرطان هاي زنان در كشور مربوط به سرطان پستان است.
وي ادامه داد: سرطان پستان دومين سرطان كشنده در كشور پس از سرطان ريه است كه با وجود پيشرفت هاي درماني، هنوز در زمينه اين نوع سرطان با آمار بالايي در كشور رو به رو هستيم.
آزاده از كم تحركي، چاقي، افزايش دريافت كالري و چربي، رژيم غذايي نامناسب و سابقه خانوادگي به عنوان عوامل مهم افزايش خطر ابتلا به سرطان پستان نام برد و بر تغيير سبك و شيوه زندگي افراد به ويژه زنان به عنوان عوامل بازدارنده ابتلا به اين نوع سرطان تأكيد كرد.
وي ادامه داد: ثبت سرطان، اخلاق و اقتصاد در سرطان، جنبه هاي تشخيصي و درماني سرطان پستان، بدخيمي هاي دستگاه گوارش فوقاني، لنفوم هاي دستگاه گوارش، كاربردهاي باليني ژنتيك در سرطان هاي پستان و گوارش، سرطان هاي اطفال، سرطان مثانه، درمان هاي تسكيني و حمايتي در سرطان، پرستاري در سرطان و ... از جمله مباحثي است كه طي روزهاي برگزاري همايش مورد بحث و هم انديشي متخصصان قرار مي گيرد.

 



محققان دانشگاه آكسفورد : اعتقاد به خداوند دردها را كاهش مي دهد

براساس نتايج يك تحقيق علمي كه توسط محققان دانشگاه آكسفورد انجام گرفته است، اعتقاد به خداوند در بيماران مي تواند باعث بهبود درد و كاهش تأثيرات آن شود.
به گزارش ديلي تلگراف، محققان دانشگاه آكسفورد در تحقيقات خود به اين نتيجه رسيدند كه بيماران معتقد به خداوند مي توانند براي تحمل بيشتر درد به اعتقادات خود رجوع كرده و مرگ همراه با شكنجه را تا حد يك مرگ آرام كاهش دهند.
پژوهشگران مركز علوم و ذهن دانشگاه آكسفورد 12 كاتوليك رومي و 12 معتقد به الحاد را در جريان تحقيقي درمورد مريم مقدس مورد آزمايش قرار داده و به آنها شوك الكتريكي وارد كردند.
نتايج نشان داد كه كاتوليك ها بيشتر قادر به تحمل درد و كاهش تأثيرات آن بودند. دانشمندان همچنين با اسكن فعاليت هاي مغزي به اين نتيجه رسيدند كه كاتوليك ها قادر به فعال كردن بخشي از مغز هستند كه مرتبط با تجربيات دردناك است. اين آزمايشها بخشي از تحقيقات گروهي از دانشمندان، فلاسفه و تئوريسين هاي دانشگاه آكسفورد در حوزه هاي مختلف است. اين در حالي است كه درد افراد مذهبي پس از مشاهده عكس هاي مذهبي تا 12 درصد ديگر نيز كاهش پيدا مي كرد.

 



خوردن ماهي در نوزادي خطر ابتلا به اگزما را كاهش مي دهد

تحقيقات جديد نشان مي دهد خوردن ماهي تا قبل از 9 ماهگي خطر ابتلا به بيماري اگزما را در دوران بزرگسالي كاهش مي دهد.
به گزارش پايگاه اينترنتي بي بي سي، در چند سال اخير بيماري پوستي اگزما كه خيلي هم دردناك است در كشورهاي غربي رواج يافته و دانشمندان معتقدند كه رژيم غذايي در اين روند تأثير به سزايي دارد.
دانشمندان سوئدي با بررسي و مطالعه روي نوع تغذيه 5 هزار كودك اعلام كردند: مواد غذايي توليد شده از ماهي مي تواند خطر ابتلا به بيماري اگزما را كاهش دهد.
جزئيات بيشتر اين تحقيقات در مجله علمي
«Disease in Childhood» منتشر شده است.
ابتلا به بيماري اگزما مي تواند فاكتورهاي ديگري نيز داشته باشد زيرا بررسي هاي انجام شده همچنين نشان مي دهد كه 20 درصد نوزادان بعد از تولد و 13 درصدآنان نيز در شش ماه اول زندگي خود به اين بيماري مبتلا مي شوند.
در اين گزارش آمده است، تغذيه با شير مادر و همچنين نگهداري حيوانات در خانه نيز مي تواند فاكتورهايي براي ابتلا به اين بيماري باشد.
اين مطالعات همچنين نشان مي دهد كه مصرف توليدات غذايي از ماهي تا قبل از 9 ماهگي فقط 25 درصد در كاهش ابتلا به اگزما موثر است.

 



ارسال DNA نابغهء فيزيك به فضا

استفان هاوكينگ فيزيكدان معروف به منظور تأكيد بر گسترش توليد توالي ژنوم انسان ها و تأثير آن بر علم پزشكي، DNA ديجيتال شده خود را به فضا ارسال خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، استفان هاوكينگ فيزيكدان مشهور جهان قصد دارد دي ان اي ديجيتال شده خود را به منظور تبليغ رقابت هاي جايزه بزرگ ژنوميكي آركون و به عنوان قسمتي از عمليات
« Immortality NCsoftصs Operation» به فضا ارسال كند.
در اين مسابقه مبلغ 10ميليون دلار به شخص يا گروهي تعلق مي گيرد كه براي اولين بار قادر به ايجاد توالي 100ژنوم انسان در 10روز يا كمتر باشد. همچنين انگيزه اين عمليات جمع آوري بهترين دستاوردهايي است كه تا به حال بشر به آنها دست يافته است. بخشي از ا ين اقدام با ارسال نمونه هاي DNA افراد مشهور در كپسول هاي ديجيتالي به فضا انجام مي شود. اين كپسول ها شامل پيام هاي جاويدان مردم سراسر جهان و نمونه هاي دي ان اي افراد نخبه، موسيقيدانان، ورزشكاران و ديگر افراد خواهد بود. نمونه دي ان اي هاوكينگ به همراه ديگر نمونه ها و پيام هاي دريافت شده از انسان ها توسط ريچاردگاريوت سازنده بازي هاي ويديويي و عضو ثابت انجمن رقابت هاي ژنوميكي كه در ماه اكتبر به ايستگاه فضايي خواهد رفت فرستاده خواهد شد. هاوكينگ با شركت در اين عمليات قصد دارد به ضرورت توليد كم هزينه و كامل توالي ژنوم انسان تأكيد داشته باشد تا ازاين طريق دانشمندان و پزشكان قادر به درك شيوه هايي دقيق تر و مؤثرتري براي تشخيص و درمان بيماري ها باشند.
علميات Immortality Drive درحال حاضر با جمع آوري اطلاعاتي درمورد بزرگترين دستاوردهاي بشريت از مردم سراسر جهان ازطريق يك سايت رسمي درحال اجرا است و مردم جهان از اين طريق پيام هاي جاويدان خود را براي نسل هاي آينده به فضا ارسال خواهند كرد.

 



مضرات آب ميوه شيرين براي دندانها

متخصصان دربارهء مصرف آب ميوه هاي آماده و شيرين كه حاوي اسيد و قندهاي مصنوعي هستند، هشدار مي دهند.
به گزارش نچرال نيوز، بسياري افراد باتصور اينكه آب ميوه براي سلامتي بدن و دندان مفيد است اقدام به مصرف انواع بسته بندي شده و شيرين آن مي كنند در صورتي كه اين گونه آب ميوه ها موجب فساد دندانها مي شوند.
كارشناسان علت فساد دندانها را نيز استفاده از مقادير بالاي اسيد ومواد شيرين كننده مصنوعي در بسياري از آب ميوه هاي بسته بندي شده مي دانند. بررسي هاي انجام شده توسط انجمن دندانپزشكان ملي انگليس و برخي شركت هاي سازنده خمير دندان نشان مي دهد آب ميوه ها در صورتي مفيدند كه تازه باشند و هيچ گونه مواد شيرين كننده و افزودني به آنها اضافه نشده باشد.
بسياري از والدين به دليل دارا بودن كالري بالا در اين گونه آب ميوه ها كودكان بي اشتهاي خود را به استفاده از آن ترغيب مي كنند.
البته شيرين بودن آب ميوه ها مي تواند كودكان را ترغيب به نوشيدن كند اما در مقابل موجبات پوسيدگي دندانها را به سرعت فراهم مي آورد.

 



قديمي ترين سنگ زمين در كانادا كشف شد

دانشمندان آمريكايي، قديمي ترين سنگ هاي روي زمين را در اين كشور كشف كردند.
به گزارش ايسنا، اين دانشمندان خاطرنشان كردند كه كشف جديد، آنها را درجهت شناسايي منشأ پيدايش اين سيارهء
منحصر به فرد هدايت خواهد كرد.
اين سنگ ها در يك كمربند سنگ بستر باستاني در كبك پيدا شده اند كه تقريباً بيش از چهارميليارد و 280ميليون سال قدمت دارند.
قدمت اين سنگها بيشتر از تمام نمونه هايي است كه پيش از اين در پوسته زمين كشف شده اند، چراكه عمر قديمي ترين نمونه هاي قبلي 300ميليون سال بوده است.
پژوهشگران دانشگاه مك گيل در مونترال اعلام كردند كه اين كشف جديد آنها را به شناسايي اسراري از پيدايش زمين نائل خواهد كرد.
اين سنگ ها هم چنين نشان مي دهند كه قاره ها خيلي زودتر از تصورات قبلي در تاريخچه زمين شكل گرفته اند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14