kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۵۴۶
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۱
در ادامه خیزش دانشگاه‌های غرب صورت گرفت

جشن فارغ‌التحصیلی در دانشگاه‌های آمریکا با پرچم‌های فلسطین

لشکرکشی اتوبوسی نیروهای امنیتی آمریکا به دانشگاه‌های این کشور و سرکوب، دستگیری، تعلیق و اخراج دانشجویان و اساتید تاکنون نتوانسته است جلوی اعتراض نخبگان این کشور به «نسل‌کشی در غزه» را بگیرد و هر روز خبرهای تازه‌ای از این «اعتراض‌های بی‌سابقه» منتشر می‌شود از جمله این خبر که، «دانشجویان دانشگاه میشیگان، با پرچم‌های فلسطین در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی خود حاضر شدند.»



سرویس خارجی-

20 روزی می‌شود که شاهد تحولات اجتماعی بی‌نظیری در دانشگاه‌های آمریکا هستیم. تحولاتی که می‌طلبید، اساتید جامعه‌شناسی و حتی روانشناسی روی آنها متمرکز شده و آنها را تجزیه و تحلیل کنند. «درگیر شدن قشر نخبگانی آمریکا با نظام حاکم بر این کشور» و «فریاد زدن نفرت از خشونت و نسل‌کشی در غزه» و از همه مهم‌تر «عیان شدن چرایی نفرت تاریخی از رژیم صهیونیستی» همه آن چیزی است که، با شروع اعتراض‌های قشر نخبه و دانشگاهی آمریکا و سرایت آن به چهار گوشه جهان بر سر زبان‌ها افتاده است. تصور کنید دانشگاه‌هایی در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی علیه «صهیونیزم جهانی» و «نسل‌کشی در غزه» به پا خاسته‌اند که، اداره‌کنندگان آینده این کشورها هستند! به این نکته هم توجه داشته باشید، آمریکا طی این 20 روز، همه آن ارزش‌هایی را که طی سالیان سال با قدرت پول، رسانه، زور، سینما و هالیوود و نخبگان همین دانشگاه‌ها رشته بود، پنبه کرده است!
دیروز تصاویر حیرت‌انگیزی از دانشگاه میشیگان منتشر شد. این دانشگاه جزو برترین دانشگاه‌های این کشور و جهان است. هزاران دانشجوی در محوطه‌ای بزرگ مثل یک استادیوم بزرگ فوتبال، در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی شرکت کرده‌اند. مسئول مربوطه اسامی دانشجویان را می‌خواند و دانشجویان، در حالی که کلاه مخصوص فارغ‌التحصیلی بر سر، چفیه فلسطینی روی دوش و پرچم فلسطین در دستش است، به جایگاه رفته و با جمله «Free Palestine» هم وجدان بیدارش را نشان می‌دهد، هم با وجود آگاهی از خطراتی که در پیش‌رو دارد، با 40هزار شهیدی که اسرائیل با سلاح‌های آمریکایی طی فقط چند ماه قتل‌عام کرده، ابراز همدردی می‌کند. سایر دانشجویان هم که منتظر خوانده شدن نام‌شان هستند، برای این عده دست می‌زنند؛ تصاویری که تردید نداشته باشید، به اندازه خود، صهیونیست‌ها را تحت فشار قرار داده و همین روزها، دولتمردان آمریکا را هم برای جمع کردن این بساط جنایت، تحت فشار قرار خواهد داد.
سایر دانشگاه‌های آمریکا هم همچنان ناآرام هستند و با وجود حضور سنگین نیروهای مسلح، تک‌تیراندازان و سرکوب وحشیانه تحصن‌کنندگان، دستگیری و کشاندن اساتید و دانشجویان معترض روی زمین و انداختن‌شان در خودروهای مخصوص زندان، تحصن و تجمع‌ها ادامه دارند. حتی ضرب‌الاجل‌هایی که رؤسای برخی دانشگاه‌ها برای جمع‌شدن چادر متحصنین تعیین کرده‌اند نیز متحصنین را نترسانده و آنها همچنان به اعتراض علیه رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند. دانشگاه‌های فرانسه، استرالیا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، مصر، سوئد و... نیز شاهد تجمعات و تحصن‌های مشابه هستند. دانشجویان یمنی نیز با برپایی بزرگ‌ترین تجمع دانشجویی یمن، از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا تشکر و از آنها حمایت کردند.
ارتش اسرائیل همان ارتش آمریکاست
شاید عده‌ای ندانند، چرا دانشجویان آمریکایی که علیه جنایات اسرائیل دست به اعتصاب زده‌اند، علیه نظام حاکم بر آمریکا نیز شعار می‌دهند. مهم‌ترین دلیل این شعار را می‌شود در گزارش جدید رسانه‌های صهیونیستی دید. دیروز خبرگزاری‌ها به نقل از رسانه‌های عبری‌زبان نوشتند، آمریکا از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون، 350 هواپیما و 50 کشتی مملو از سلاح برای ارتش اسرائیل فرستاده است! این یعنی، صهیونیست‌ها بدون حمایت‌ها و کمک‌های آمریکا قادر به انجام این حجم جنایت طی چند ماه نبودند. به گزارش المیادین به نقل از رسانه‌های صهیونیستی «با این حجم کمک تسلیحاتی می‌توان گفت ارتش ما متعلق به آمریکاست.» پیش از این نیز صهیونیست‌ها گفته بودند، اگر آمریکا به ما کمک نمی‌کرد، باید با چوب و چماق به جنگ حماس می‌رفتیم!
سخنرانی رسوا
دیروز تصاویر سخنرانی«گیلعاد اردان»، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل نیز منتشر شد. اظهاراتی که از این مقام صهیونیست درباره دانشجویان و اساتید معترض دانشگاه‌های آمریکا پخش شد، بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت. او بدون این که خجالت بکشد، گفت: «ما پیش از این شنیده بودیم نیروهای حماس در مدارس پنهان می‌شوند [بنابراین مدارس را هدف قرار می‌دهیم] اما نمی‌دانستیم نیروهای حماس در دانشگاه هاروارد و کلمبیا و... هم پنهان می‌شوند.» پیش از این پیش‌بینی شده بود، آمریکا و رژیم صهیونیستی با زدن اَنگ‌هایی مثل «یهود‌ستیز» و «نفرت‌پراکن»، تلاش کنند سرکوب وحشیانه نخبگان دانشگاهی را توجیه کنند اما هرگز پیش‌بینی نشده بود گفته شود، دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا اعضای حماس هستند!
یک ضرب شست دیگر
این که صهیونیست‌ها چرا اقدام به کشتار زنان و کودکان و نوزادان فلسطینی می‌کنند، دلایل متعددی دارد که یکی از آن دلایل، متوقف کردن و به تسلیم واداشتن جوانان مسلح فلسطینی است که، طی این مدت نشان داده‌اند، چه کسی مَرد جنگ است و چه کسی تنها افتخارش، کودک‌کشی است. در واقع صهیونیست‌ها وقتی حریف جوانان مسلح در میادین جنگ نمی‌شوند، به کشتار زنان و کودکان می‌پردازند تا هم زهرچشمی بگیرند و هم جوانان مسلح فلسطینی را به تسلیم وادارند. در جدیدترین ضرب شست جوانان مسلح فلسطینی خبر رسیده است که، با حمله به چادر نظامیان صهیونیست 17 نظامی این رژیم درجا به هلاکت رسیده یا زخمی شده‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در جریان شلیک راکت‌های 114میلی‌متری از غزه در نزدیکی دروازه مرزی «کرم شالوم»، یکی از راکت‌ها به چادری که سربازان صهیونیست در آن خوابیده بودند برخورد کرده است. به گفته منابع صهیونیستی، حال دست‌کم 10 مجروح وخیم است و 7 نظامی نیز به هلاکت رسیده‌اند. برخی منابع غیرصهیونیستی اما می‌گویند، تعداد تلفات و مجروحین بیشتر از این اعداد است و می‌تواند حدود 30 نفر هم باشد. صهیونیست‌ها به شدت آمار خسارات و تلفات‌شان را سانسور می‌کنند. کانال تلگرامی «مطالعات فلسطین» هم در این‌باره نوشته است: «محل اصابت راکت‌ها، 2کیلومتر با گذرگاه تجاری کرم ابوسالم فاصله داشته و تنها مقر فرماندهی نظامی را هدف قرار داده است.»
آتش‌بس بالاخره به کجا رسید؟
طی دو روز گذشته، خبرهای «جدی» از نزدیک بودن یک توافق برای آتش‌بس بین رژیم صهیونیستی و حماس منتشر شد. اعلام شد این توافق پیشنهاد مصر است و حماس با آن موافقت کرده و همه منتظر موضع رژیم صهیونیستی هستند. اما دیروز خبرهای تکمیلی که آمد معلوم شد، صهیونیست‌ها توافق را نپذیرفته‌اند و دلیل این امر نیز، تهدید وزرای فوق‌افراطی رژیم صهیونیستی است که گفته‌اند، اگر نتانیاهو به رفح حمله نکند و تن به این توافق آتش‌بس بدهد، از دولت خارج می‌شوند تا کابینه ائتلافی‌اش، فروبپاشد. از آن‌سو شهرک‌نشینان صهیونیست نیز دولت نتانیاهو را تحت فشار گذاشته‌اند تا، تن به آتش‌بس داده و اُسرای‌شان آزاد شود. بر اساس تصاویر و گزارش‌هایی که از تل‌آویو منتشر شده است، شمار زیادی از صهیونیست‌ها اطراف وزارت جنگ تجمع کرده و علیه نتانیاهو و کابینه‌اش شعار می‌دهند. پلیس رژیم صهیونیستی نیز به شدت در حال سرکوب و دستگیری معترضان است. معترضان خواهان آتش‌بس هستند.