kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۴۰۰
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۱

دیپلماسی فعال اقتصادی دولت سیزدهم با محوریت همسایگان

دولت سیزدهم یک دیپلماسی اقتصادی با محوریت ارتباط با کشورهای دوست و بخصوص، همسایگان را فعال کرده که ثمرات آن در حال تحقق است.
 
 
 
به گزارش کیهان، دولت قبل به دلیل توجه یک‌جانبه به برجام و ارتباط با غرب، بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی را معطل گذاشت اما دولت سیزدهم یک دیپلماسی اقتصادی با محوریت ارتباط با کشورهای دوست و بخصوص، همسایگان را فعال کرده که ثمرات آن در حال تحقق است. این ارتباط شامل عضویت در شانگهای و بریکس هم می‌شود.
برپایی نمایشگاه ایران اکسپو 2024 و حضور کم‌سابقه 2300 تاجر از 103 کشور، یکی از نمونه‌های تحقق اهداف دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم است که با همت و تلاش و مشارک طلبیدن از بخش خصوصی واقعی، آثار آن در سفره مردم هم آشکار خواهد شد.
ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران که از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت ماه برپا شد، پس از پاسخ موشکی ایران به اسرائیل، نشان‌دهنده امنیت بالای سرمایه‌گذاری در کشور است و شیرینی پیروزی وعده صادق را دوچندان کرد.
برآورد‌ها حاکی از آن است که بیش از 2300 نفر از مقامات سیاسی‌، تجاری از کشورهای اروپایی، بریکس، سازمان همکاری شانگهای، آمریکای لاتین، کشور‌های همسایه و کشور‌های حوزه اوراسیا و آفریقا برای حضور در این نمایشگاه به ایران سفر کردند. بیش از 700 شرکت دانش‌بنیان ایرانی هم حدود 1500 محصول دانش‌بنیان خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند.
 تقویت روابط اقتصادی با دوستان
این روزها اقدامات دیگری هم در دیپلماسی اقتصادی صورت گرفته است. به عنوان مثال محمد رضوانی‌فر؛ رئیس کل گمرک ایران و حسن حمود حسانی؛ رئیس کل گمرک عراق ضمن توافقات جدید گمرکی میان دو کشور بر تسهیل تجارت تاکید کردند.
به گزارش ایرنا، رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه گمرک ایران برای تبادل اطلاعات گمرکی با عراق آمادگی کامل دارد؛ عبور خارجی حدود ۱۷ میلیون تن کالا از مسیر ایران در سال گذشته در زمینه کامیونی و ریلی و رتبه اول ایران در کارنه تیر (سندی گمرکی که برای ترانزیت بین‌المللی کالا در چارچوب کنوانسیون TIR در کشور مبدأ صادر می‌شود و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت نخواهد بود.) در دنیا را یادآور شد.
 فرصت‌های جدید ایران
همچنین در سفر اخیر رئیس‌جمهوری و هیئت همراه به پاکستان تفاهم‌نامه‌ای بین دو کشور به منظور افزایش حجم تبادلات کشاورزی به امضا رسیده است. پاکستان بعد از عراق، امارات و روسیه، چهارمین کشور واردکننده محصولات کشاورزی و مواد غذایی از ایران است. مجموع تبادلات تجاری ایران و پاکستان در بخش کشاورزی به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در دولت سیزدهم رسیده است. در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۹ حدود ۵۵۰ میلیون دلار بود که، فقط در بخش تجارت محصولات کشاورزی بیش از ۱۲۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. ضمن اینکه مقرر شده که حجم بالایی کود اوره به پاکستان صادر شود. همچنین مقرر شده، در شهرهای مختلف پاکستان نمایندگی محصولات لبنی ایرانی تاسیس شود.
گفتنی است، روابط ایران محدود به کشورها و سازمان‌های فوق‌الذکر نیست و کشورهای اروپایی هم کم‌کم به توسعه روابط اقتصادی با ایران در قالب کشور به کشور یا در همکاری‌های بین بریکس و شانگهای با اتحادیه اروپا می‌پیوندند. آمریکا، جای پایی برای اروپا در خاورمیانه باقی نگذاشته و ایران، بهترین گزینه آنها برای حضور در این منطقه مهم جهان است.